Marketing in Transition : Finnish Independent Record Labels and Social Media
Hautaniemi, Elisa (2011)
Hautaniemi, Elisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613542
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tällä hetkellä laajalti keskusteltu aihe, jolla on ollut merkittävä vaikutus perinteisiin markkinointimetodeihin. Siirtymävaihe perinteisistä markkinointikeinoista uusiin sosiaalisiin markkinointitapoihin vie kuitenkin aikaa. Henkilökohtainen mielenkiinto innosti kirjoittajaa tutkimaan suomalaisia itsenäisiä levy-yhtiöitä ja sosiaalista mediaa.
Työn tavoitteena oli tutkia ovatko levy-yhtiöt omaksuneet sosiaalisen median osaksi markkinointitoimiansa. Tutkimus toteutettiin laadullisena, ja koska tavoitteena oli koota puolueetonta tutkimusmateriaalia, työ pohjaitui fenomenologian periaatteisiin. Tutkimuksessa haastateltiin neljää itsenäisen levy-yhtiön edustajaa. Opinnäytetyön runko ja teoriapohja luotiin käyttämällä lukuisia Internet-lähteitä, tutkimuksia sekä markkinointi- ja musiikkiteollisuuskirjallisuutta.
Tutkimustulokset osoittivat, että suomalaisilla levy-yhtiöillä on positiivinen asenne ja mielenkiintoa sosiaalista mediaa kohtaan. Sosiaalista mediaa pidettiin tärkeänä markkinointivälineenä, mutta yhtiöillä ei kuitenkaan ollut odotuksia tai tavoitteita sen suhteen. Sosiaalinen media käsitettiin lähinnä Facebook-palveluna. Yhtiöiden bändit ja artistit ylläpitävät omia sosiaalisen median kanaviaan, kuten Facebook- ja Myspace-sivuja. Levy-yhtiöt puuttuvat harvoin bändien ja artistien toimiin sosiaalisen median kanavissa. Tulokset viittasivat siihen, että levy-yhtiöt eivät tällä hetkellä täysin hyödynnä sosiaalista mediaa markkinointitoimissansa. Tulokset kuitenkin kertoivat, että tulevaisuudessa sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet otettaisiin paremmin käyttöön. Levy-yhtiöt arvelivat sosiaalisen median merkityksen kasvavan tulevaisuudessa itsenäisten levy-yhtiöiden sektorilla. Opinnäytetyö tarjoaa katsauksen itsenäisen sektorin tilaanteesta sosiaalisessa mediassa, ja olisi toivottavaa, että työn lukemisen jälkeen musiikkialan toimijat arvioisivat uudelleen markkinointitaktiikkansa.
Työn tavoitteena oli tutkia ovatko levy-yhtiöt omaksuneet sosiaalisen median osaksi markkinointitoimiansa. Tutkimus toteutettiin laadullisena, ja koska tavoitteena oli koota puolueetonta tutkimusmateriaalia, työ pohjaitui fenomenologian periaatteisiin. Tutkimuksessa haastateltiin neljää itsenäisen levy-yhtiön edustajaa. Opinnäytetyön runko ja teoriapohja luotiin käyttämällä lukuisia Internet-lähteitä, tutkimuksia sekä markkinointi- ja musiikkiteollisuuskirjallisuutta.
Tutkimustulokset osoittivat, että suomalaisilla levy-yhtiöillä on positiivinen asenne ja mielenkiintoa sosiaalista mediaa kohtaan. Sosiaalista mediaa pidettiin tärkeänä markkinointivälineenä, mutta yhtiöillä ei kuitenkaan ollut odotuksia tai tavoitteita sen suhteen. Sosiaalinen media käsitettiin lähinnä Facebook-palveluna. Yhtiöiden bändit ja artistit ylläpitävät omia sosiaalisen median kanaviaan, kuten Facebook- ja Myspace-sivuja. Levy-yhtiöt puuttuvat harvoin bändien ja artistien toimiin sosiaalisen median kanavissa. Tulokset viittasivat siihen, että levy-yhtiöt eivät tällä hetkellä täysin hyödynnä sosiaalista mediaa markkinointitoimissansa. Tulokset kuitenkin kertoivat, että tulevaisuudessa sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet otettaisiin paremmin käyttöön. Levy-yhtiöt arvelivat sosiaalisen median merkityksen kasvavan tulevaisuudessa itsenäisten levy-yhtiöiden sektorilla. Opinnäytetyö tarjoaa katsauksen itsenäisen sektorin tilaanteesta sosiaalisessa mediassa, ja olisi toivottavaa, että työn lukemisen jälkeen musiikkialan toimijat arvioisivat uudelleen markkinointitaktiikkansa.