”JOKAISELLA IHMISELLÄ TULISI OIKEUS OLLA OMAN ELÄMÄNSÄ IHANIN” : Minä olen ihana -pienryhmätoiminta seitsemäsluokkalaisille tytöille
Laitinen, Taina; Halonen, Minna (2011)
Laitinen, Taina
Halonen, Minna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käsikirja Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n käyttöön yläkouluikäisille tytöille suunnatusta pienryhmätoiminnasta. Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida pienryhmätoimintaa osalle erään pohjoiskarjalaisen koulun seitsemäsluokkalaisista tytöistä, jotka kokivat olevansa ylipainoisia. Pienryhmätoiminnan tarkoituksena oli tukea tyttöjen itsetuntoa ja normaalia kehitystä sekä naiseksi kasvamista turvallisessa pienryhmässä.
Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen. Ryhmään osallistuvien tyttöjen kanssa kokoonnuttiin yhteensä yhdeksän kertaa kevään 2011 aikana. Pienryhmätoiminta sisälsi muun muassa keskustelua, toiminnallisia menetelmiä ja erilaisia luovia harjoituksia. Kokonaisuudessaan ryhmäläiset kertoivat viihtyneensä pienryhmässä hyvin sekä teemojen ja harjoitusten olleen sopivia heidän ikäisilleen. Lisäksi osa ryhmäläisistä kertoi itsetuntonsa parantuneen pienryhmätoiminnan aikana. Käsikirjan sisältö koottiin opinnäytetyön raportin teoriapohjan sekä pienryhmätoiminnan sisällön ja sen arvioinnin perusteella. Käsikirjan ulkoasu, sisältö ja suunnittelu toteutettiin omatoimisesti. Käsikirjaa arvioitiin toimeksiantajan ja yhteistyökoulun terveydenhoitajan antaman palautteen pohjalta.
Pienryhmätoiminta oli osa Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n suunnittelemaa ”Järjestön ja koulujen yhteistyön kehittämishanke MINÄ OLEN” -hanketta, jonka tarkoituksena on järjestää ryhmätoimintaa yhteistyössä koulujen kanssa. MINÄ OLEN -hankkeen myötä Joensuun Pelastakaa Lapset ry siirtyi ryhmätoiminnan järjestämisessä alakouluikäisten lasten lisäksi myös yläkoulu- ja lukioikäisten nuorten ryhmätoiminnan järjestämiseen. Käsikirjan toimintamalleja soveltaen vastaavanlaista pienryhmätoimintaa voidaan toteuttaa jatkossakin joko vastaavanlaiselle ryhmälle tai soveltaen muuhun nuorten pienryhmätoimintaan. Opinnäytetyön jatkokehittämisideana voisi olla pienryhmätoiminnan järjestäminen yläkouluikäisille pojille ja siten yläkouluikäisten poikien pienryhmätoiminnan mallin luominen.
Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen. Ryhmään osallistuvien tyttöjen kanssa kokoonnuttiin yhteensä yhdeksän kertaa kevään 2011 aikana. Pienryhmätoiminta sisälsi muun muassa keskustelua, toiminnallisia menetelmiä ja erilaisia luovia harjoituksia. Kokonaisuudessaan ryhmäläiset kertoivat viihtyneensä pienryhmässä hyvin sekä teemojen ja harjoitusten olleen sopivia heidän ikäisilleen. Lisäksi osa ryhmäläisistä kertoi itsetuntonsa parantuneen pienryhmätoiminnan aikana. Käsikirjan sisältö koottiin opinnäytetyön raportin teoriapohjan sekä pienryhmätoiminnan sisällön ja sen arvioinnin perusteella. Käsikirjan ulkoasu, sisältö ja suunnittelu toteutettiin omatoimisesti. Käsikirjaa arvioitiin toimeksiantajan ja yhteistyökoulun terveydenhoitajan antaman palautteen pohjalta.
Pienryhmätoiminta oli osa Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n suunnittelemaa ”Järjestön ja koulujen yhteistyön kehittämishanke MINÄ OLEN” -hanketta, jonka tarkoituksena on järjestää ryhmätoimintaa yhteistyössä koulujen kanssa. MINÄ OLEN -hankkeen myötä Joensuun Pelastakaa Lapset ry siirtyi ryhmätoiminnan järjestämisessä alakouluikäisten lasten lisäksi myös yläkoulu- ja lukioikäisten nuorten ryhmätoiminnan järjestämiseen. Käsikirjan toimintamalleja soveltaen vastaavanlaista pienryhmätoimintaa voidaan toteuttaa jatkossakin joko vastaavanlaiselle ryhmälle tai soveltaen muuhun nuorten pienryhmätoimintaan. Opinnäytetyön jatkokehittämisideana voisi olla pienryhmätoiminnan järjestäminen yläkouluikäisille pojille ja siten yläkouluikäisten poikien pienryhmätoiminnan mallin luominen.