Russian consumers at milk shelves
Mejuru, Samuel (2011)
Mejuru, Samuel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413496
Tiivistelmä
Venäläiset kuluttajat maitohyllyllä: ostotavat, arviointikriteerit päätöksenteossa ja koettu brändityytyväisyys
Tämä opinnäytetyö käsittelee maidon kulutusta Pietarissa. Tavoitteena on tunnistaa maidon ostopäätöksentekoon liittyviä piirteitä. Muun muassa kuluttajien ostokäyttäytymistä ja brandityytyväisyyttä tutkitaan.
Tutkimus tehtiin maitoa käyttäville kuluttajille Pietarissa tammikuussa 2011. Harkinnanvaraista näytettä sovellettiin koska väestömäärä oli tuntematon. Otoskoko oli 125. Kysymyslomakkeista kahdeksan hylättiin ristiriitaisten vastausteni. Lopulliseksi otoskooksi tuli 117.
веселый молокo ja Kirnupiimä olivat ostetummat tuotemerkit ja niiden jälkeen Petmol. Brändityytyväisyyden osalta веселый молока koettiin selvästi parhaaksi laadultaan ja maultaan parhaaksi, mutta Kirnupiimä sijoittui parhaaksi mainonnan ja pakkauksen osalta. Tulosten mukaan on äärimmäisen tärkeää, että maito sisältää vitamiineja ja kivennäisaineita. Maitoa pidetään terveellisenä elintarvikkeena.
Koska ei käytetty satunnaisotosta, toteamuksia ei voida suoraan yleistää koskemaan koko väestöä. Siksi laajempaa tutkimusta tarvitaan, jotta saadaan parempi käsitys maidon kulutuksesta koko väestössä. Jatkotutkimuksena voisi tutkia elintarvikkeiden kulutusta varsinkin terveellisyyden näkökulmasta.
Tämä opinnäytetyö käsittelee maidon kulutusta Pietarissa. Tavoitteena on tunnistaa maidon ostopäätöksentekoon liittyviä piirteitä. Muun muassa kuluttajien ostokäyttäytymistä ja brandityytyväisyyttä tutkitaan.
Tutkimus tehtiin maitoa käyttäville kuluttajille Pietarissa tammikuussa 2011. Harkinnanvaraista näytettä sovellettiin koska väestömäärä oli tuntematon. Otoskoko oli 125. Kysymyslomakkeista kahdeksan hylättiin ristiriitaisten vastausteni. Lopulliseksi otoskooksi tuli 117.
веселый молокo ja Kirnupiimä olivat ostetummat tuotemerkit ja niiden jälkeen Petmol. Brändityytyväisyyden osalta веселый молока koettiin selvästi parhaaksi laadultaan ja maultaan parhaaksi, mutta Kirnupiimä sijoittui parhaaksi mainonnan ja pakkauksen osalta. Tulosten mukaan on äärimmäisen tärkeää, että maito sisältää vitamiineja ja kivennäisaineita. Maitoa pidetään terveellisenä elintarvikkeena.
Koska ei käytetty satunnaisotosta, toteamuksia ei voida suoraan yleistää koskemaan koko väestöä. Siksi laajempaa tutkimusta tarvitaan, jotta saadaan parempi käsitys maidon kulutuksesta koko väestössä. Jatkotutkimuksena voisi tutkia elintarvikkeiden kulutusta varsinkin terveellisyyden näkökulmasta.