Lasten Parlamentilla kohti osallistavaa toimintakulttuuria
Rämö, Katri; Viherkoski, Riia (2010)
Rämö, Katri
Viherkoski, Riia
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413494
Tiivistelmä
Kouluissa ja oppilaitoksissa ollaan lisäämässä lasten ja nuorten vaikuttamismahdollisuuksia eri keinoin. Kaiken taustalla on huoli demokratian tulevaisuudesta ja siitä, kuinka vähäistä on suomalaisnuorten yhteiskunnallinen osallistuminen. Oppilaitokset ovat merkittävässä asemassa demokratiassa tarvittavien valmiuksien kehittämisessä. Oppilaitosten toimintakulttuuriin on tarkoitus vakiinnuttaa lasten ja nuorten osallistuva toiminta.
Tutkimuksemme perustuu aloitteeseen perustaa Turkuun oma Lasten Parlamentti. Lasten Parlamentin toiminnan tarkoituksena on saada lapset keskustelemaan keskenään heille tärkeistä asioista sekä luoda kontakti aikuisiin päättäjiin. Toiminnalla tähdätään lapsen oikeuksien parempaan tuntemukseen ja toteutumiseen. Parlamentti tarjoaa 7-12 -vuotiaille lapsille vaikuttamiskanavan sekä päättäjille ja viranomaisille väylän kysyä erilaisia asioita suoraan lapsilta.
Selvitämme kvalitatiivisessa kyselytutkimuksessamme, miten Turun alakouluissa osallistetaan lapsia ja miten yhteisöllisyys näkyy koulun arjessa. Tutkimuksemme edesauttaa parlamentin perustamista varten koottua työryhmää pääsemään tavoitteeseensa. Työryhmän toiveiden pohjalta toteutimme kartoituskyselyn kaikissa Turun alakouluissa.
Tutkimustulostemme perusteella oppilaskuntatoiminta on vakiintunut useisiin Turun alakouluihin. Oppilaskuntatoiminnan ohella lapsia osallistetaan kouluissa monin eri keinoin. Edelleen osassa kouluista lapsia osallistavat toimintamallit hakevat paikkaansa. Osallisuuden tapaan, kouluissa tulisi korostaa myös yhteisöllisyyttä tukevia toimintamalleja. Turun alakouluissa yhteisöllisyys näkyy niin erilaisten projektien myötä kuin jatkuvana yhteistyönä eri tahojen kanssa. Yhteisöllisyys luo osallisuutta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, mutta ennen kaikkea sitä voidaan pitää hyvinvointia tuottavana mahdollisuutena ja voimavarana.
Tutkimuksemme perustuu aloitteeseen perustaa Turkuun oma Lasten Parlamentti. Lasten Parlamentin toiminnan tarkoituksena on saada lapset keskustelemaan keskenään heille tärkeistä asioista sekä luoda kontakti aikuisiin päättäjiin. Toiminnalla tähdätään lapsen oikeuksien parempaan tuntemukseen ja toteutumiseen. Parlamentti tarjoaa 7-12 -vuotiaille lapsille vaikuttamiskanavan sekä päättäjille ja viranomaisille väylän kysyä erilaisia asioita suoraan lapsilta.
Selvitämme kvalitatiivisessa kyselytutkimuksessamme, miten Turun alakouluissa osallistetaan lapsia ja miten yhteisöllisyys näkyy koulun arjessa. Tutkimuksemme edesauttaa parlamentin perustamista varten koottua työryhmää pääsemään tavoitteeseensa. Työryhmän toiveiden pohjalta toteutimme kartoituskyselyn kaikissa Turun alakouluissa.
Tutkimustulostemme perusteella oppilaskuntatoiminta on vakiintunut useisiin Turun alakouluihin. Oppilaskuntatoiminnan ohella lapsia osallistetaan kouluissa monin eri keinoin. Edelleen osassa kouluista lapsia osallistavat toimintamallit hakevat paikkaansa. Osallisuuden tapaan, kouluissa tulisi korostaa myös yhteisöllisyyttä tukevia toimintamalleja. Turun alakouluissa yhteisöllisyys näkyy niin erilaisten projektien myötä kuin jatkuvana yhteistyönä eri tahojen kanssa. Yhteisöllisyys luo osallisuutta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, mutta ennen kaikkea sitä voidaan pitää hyvinvointia tuottavana mahdollisuutena ja voimavarana.