TYÖTTÖMÄN TYÖNHAKIJAN PALVELUOPAS : Työväline Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksessa työttömien työnhakijoiden terveystarkastuksia tekeville sairaanhoitajille ja terveydenhoitajille
Sorjonen, Ninja; Salonen, Johanna (2011)
Sorjonen, Ninja
Salonen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413461
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sai alkunsa syksyllä 2010 Jyväskylässä terveydenhuoltohenkilöstölle järjestettävässä koulutuksessa nimeltä työttömien työnhakijoiden terveystarkastus Jyväskylän yhteistoiminta-alueella. Kyseisessä koulutuksessa terveystarkastuksia tekevien sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien osaamista lisättiin työttömän työnhakijan terveyspalveluihin vastaamisessa. Koulutuksessa tuli esille, että ammattilaiset toivovat opasta työttömän työnhakijan palveluista.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa palveluopas työttömän työnhakijan terveystarkastuksia tekeville sairaanhoitajille ja terveydenhoitajille. Palveluopas helpottaa terveystarkastuksia tekevän ammattilaisen työtä erityisesti palveluohjaustilanteissa ja tukee ammattilaista moniammatillisessa verkostotyössä. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työttömän työnhakijan terveystarkastusta tekevän työntekijän verkostollisia työtapoja työelämälähtöisesti.
Hyvinvointi- ja terveyserot eri sosiaaliryhmien välillä ovat kasvaneet. Työttömyydellä ja heikkenevällä terveyden tasolla on vaikutuksia toisiinsa. Terveydessä ja työkyvyssä olevat puutteet ovat monissa tapauksissa syynä syrjäytymiselle työmarkkinoilta, siksi ongelmien huomiointi, ennakointi sekä oikea-aikainen ohjaus palveluihin auttavat työllistymisen prosessissa.( Saikku & Sinervo 2010, 6.) Palveluohjauksen toteuttamisessa tarvitaan tietoa ja eri palveluiden tuntemista.
Työttömien työnhakijoiden palveluopas suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän yhteistoiminta-alueen avosairaanhoidon hoitotyön johtajan ja Jyväskylän kehittäjähoitajan kanssa. Kokosimme oppaan sähköiseen Word-asiakirjaan, joka tullaan linkittämään työttömien työnhakijoiden terveystarkastuksessa käytettävään terveystarkastus pohjaan.
Palveluoppaan hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä kartoitettiin arviointikaavakkeiden perusteella. Arviointi kohdistettiin Jyväskylän yhteistoiminta-alueella terveystarkastuksia tekeville hoitajille. Saadun palautteen perusteella palveluopas palvelee hyvin hoitotyötä työelämälähtöisesti. Palveluoppaassa koettiin olevan entuudestaan tuttuja sekä uusia palveluja. Palveluiden rajaamista toivottiin yhtenä kehitysideana.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa palveluopas työttömän työnhakijan terveystarkastuksia tekeville sairaanhoitajille ja terveydenhoitajille. Palveluopas helpottaa terveystarkastuksia tekevän ammattilaisen työtä erityisesti palveluohjaustilanteissa ja tukee ammattilaista moniammatillisessa verkostotyössä. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työttömän työnhakijan terveystarkastusta tekevän työntekijän verkostollisia työtapoja työelämälähtöisesti.
Hyvinvointi- ja terveyserot eri sosiaaliryhmien välillä ovat kasvaneet. Työttömyydellä ja heikkenevällä terveyden tasolla on vaikutuksia toisiinsa. Terveydessä ja työkyvyssä olevat puutteet ovat monissa tapauksissa syynä syrjäytymiselle työmarkkinoilta, siksi ongelmien huomiointi, ennakointi sekä oikea-aikainen ohjaus palveluihin auttavat työllistymisen prosessissa.( Saikku & Sinervo 2010, 6.) Palveluohjauksen toteuttamisessa tarvitaan tietoa ja eri palveluiden tuntemista.
Työttömien työnhakijoiden palveluopas suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän yhteistoiminta-alueen avosairaanhoidon hoitotyön johtajan ja Jyväskylän kehittäjähoitajan kanssa. Kokosimme oppaan sähköiseen Word-asiakirjaan, joka tullaan linkittämään työttömien työnhakijoiden terveystarkastuksessa käytettävään terveystarkastus pohjaan.
Palveluoppaan hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä kartoitettiin arviointikaavakkeiden perusteella. Arviointi kohdistettiin Jyväskylän yhteistoiminta-alueella terveystarkastuksia tekeville hoitajille. Saadun palautteen perusteella palveluopas palvelee hyvin hoitotyötä työelämälähtöisesti. Palveluoppaassa koettiin olevan entuudestaan tuttuja sekä uusia palveluja. Palveluiden rajaamista toivottiin yhtenä kehitysideana.