PR-tapahtuma mikroyrityksen markkinoinnissa
Leivonen, Elina (2011)
Leivonen, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313426
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tapahtumamarkkinointia. Tutkimuskohteena olivat Jade Advertising Model Agencyn järjestämät pr-tapahtumat Sokos-tavarataloissa 18.2.2011 Tapiolassa ja 19.2.2011 Helsingissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä toimeksiantajan markkinoinnin tehokkuutta. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen on onnistunut ja kannattava pr-tapahtuma. Tutkimustehtävään pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymysten avulla, joita olivat seuraavat: mitä asioita pidetään tärkeänä pr-tapahtuman onnistumisen kannalta, miten tyytyväisiä osallistuneet henkilöt olivat Jade Advertising Model Agencyn järjestämään pr-tapahtumaan ja miten tavoite- ja kannattavuuslaskelmia pystytään hyödyntämään tapahtumamarkkinoinnin suunnittelussa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Tutkimusaineisto koostui haastattelujen ja havainnoinnin lisäksi kyselylomakeaineistosta. Kyselylomakkeiden vastaukset analysoitiin pääosin Excel-ohjelmalla. Tutkimuksen teoreettinen osio perustuu markkinointia, markkinointiviestintää, tapahtumamarkkinointia ja taloushallintoa käsittelevään kirjallisuuteen.
Kyselytutkimus toteutettiin Jade Advertising Model Agencyn järjestämissä pr-tapahtumissa. Kyselytutkimukseen vastasi kokonaisuudessaan 52 henkilöä. Tutkimustulokset osoittavat, että erittäin tärkeänä pidettiin sitä, että tapahtuma antaa positiivisen kuvan yrityksestä. Tyytyväisimpiä oltiin pr-tapahtumien toteutuksessa siihen, että koh-deryhmä oli hyvin huomioitu. Tavoite- ja kannattavuuslaskelmat osoittavat, että pr-tapahtumat ovat tehokas ja kannattava markkinointitoimenpide. Yrityksen myynti kasvoi pr-tapahtumien jälkeen 38 % ja ylittivät lisämyynti tavoitteet 103 %.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Jade Advertising Model Agencyn järjestämät pr-tapahtumat olivat onnistuneita ja kannattavia Kyselytutkimuksen mukaan ne asiat, joita pidetään tärkeimpinä onnistuneen tapahtumamarkkinoinnin kannalta, olivat toteutuneet hyvin myös Jade Advertising Model Agencyn järjestämissä pr-tapahtumissa. Tapahtuma-markkinoinnin kannattavuutta ja tehokkuutta on vaikea mitata, mutta laskelmista voidaan päätellä se, että pr-tapahtumilla oli positiivinen vaikutus yrityksen myyntiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Tutkimusaineisto koostui haastattelujen ja havainnoinnin lisäksi kyselylomakeaineistosta. Kyselylomakkeiden vastaukset analysoitiin pääosin Excel-ohjelmalla. Tutkimuksen teoreettinen osio perustuu markkinointia, markkinointiviestintää, tapahtumamarkkinointia ja taloushallintoa käsittelevään kirjallisuuteen.
Kyselytutkimus toteutettiin Jade Advertising Model Agencyn järjestämissä pr-tapahtumissa. Kyselytutkimukseen vastasi kokonaisuudessaan 52 henkilöä. Tutkimustulokset osoittavat, että erittäin tärkeänä pidettiin sitä, että tapahtuma antaa positiivisen kuvan yrityksestä. Tyytyväisimpiä oltiin pr-tapahtumien toteutuksessa siihen, että koh-deryhmä oli hyvin huomioitu. Tavoite- ja kannattavuuslaskelmat osoittavat, että pr-tapahtumat ovat tehokas ja kannattava markkinointitoimenpide. Yrityksen myynti kasvoi pr-tapahtumien jälkeen 38 % ja ylittivät lisämyynti tavoitteet 103 %.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Jade Advertising Model Agencyn järjestämät pr-tapahtumat olivat onnistuneita ja kannattavia Kyselytutkimuksen mukaan ne asiat, joita pidetään tärkeimpinä onnistuneen tapahtumamarkkinoinnin kannalta, olivat toteutuneet hyvin myös Jade Advertising Model Agencyn järjestämissä pr-tapahtumissa. Tapahtuma-markkinoinnin kannattavuutta ja tehokkuutta on vaikea mitata, mutta laskelmista voidaan päätellä se, että pr-tapahtumilla oli positiivinen vaikutus yrityksen myyntiin.