Opiskeluun vaikuttavia voimavaroja
Paukkala, Pauliina; Kestilä, Soile; Mansikkamäki, Kirsi; Mäkelä, Markus (2011)
Paukkala, Pauliina
Kestilä, Soile
Mansikkamäki, Kirsi
Mäkelä, Markus
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100213417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100213417
Tiivistelmä
Mielekkääseen oppimiseen ja opettamiseen vaikuttavat monet seikat. Tässä työssä on käsitelty erityisesti ergonomiaa, ravintoa, terveyttä, psyykkisiä tekijöitä sekä verkossa tapahtuvaa opiskelua. Nämä tekijät ovat tärkeitä opiskeluun vaikuttavia voimavaroja.
Psyykkinen hyvinvointi tarkoittaa kykyä selviytyä vaatimuksista, joita ihminen kohtaa. Vaatimukset voivat tulla ympäristön, opiskelun tai ihmisen itsensä taholta. Hyvinvoiva ihminen kykenee hoitamaan opiskelunsa, nauttimaan ihmissuhteista, tulemaan toimeen itsenäisesti, pitämään huolen itsestään sekä tekemään päätöksiä. Hyvinvointi ei tarkoita ongelmatonta elämää vaan kykyä kohdata vastoinkäymiset ja silti säilyttää toimintakykynsä ja positiivinen kuva itsestä. Opiskeluun ja oppimiseen vaikuttavat opiskelijoiden hyvinvoinnin eri osatekijät, kuten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn lisäksi ammatillinen osaaminen, arvot, asenteet ja motivaatio. Opiskelutaidot ja opiskeluolosuhteet vaikuttavat monine piirteineen motivaatioon ja opiskelun etenemiseen suotuisasti tai haitallisesti.
Eri oppialojen opintoihin sisältyy useita työssä oppimisen jaksoja, joissa opiskelija altistuu moninaisille fyysisille kuormitustilanteille. Ergonomisen työskentelytavan hallitseminen auttaa opiskelijaa ylläpitämään opiskelun aikana vaadittavia voimavarojaan sekä luo edellytykset toimia ergonomisesti oikealla tavalla tulevissa työtehtävissään.
Joustava oppimisympäristö -osuudessa käsitellään asioita, joita pitää ottaa huomioon verkkoympäristössä opetettaessa, jotta oppiminen ja opettaminen ovat mielekästä. Oppimisympäristöllä tarkoitetaan muutakin kuin pelkkää paikkaa tai luokkahuonetta, se on siellä, missä opetus tapahtuu. Verkkoympäristössä opetettaessa tulee ottaa huomioon oppijan erilaiset orientaatiotaipumukset ja omat voimavarat.
Psyykkinen hyvinvointi tarkoittaa kykyä selviytyä vaatimuksista, joita ihminen kohtaa. Vaatimukset voivat tulla ympäristön, opiskelun tai ihmisen itsensä taholta. Hyvinvoiva ihminen kykenee hoitamaan opiskelunsa, nauttimaan ihmissuhteista, tulemaan toimeen itsenäisesti, pitämään huolen itsestään sekä tekemään päätöksiä. Hyvinvointi ei tarkoita ongelmatonta elämää vaan kykyä kohdata vastoinkäymiset ja silti säilyttää toimintakykynsä ja positiivinen kuva itsestä. Opiskeluun ja oppimiseen vaikuttavat opiskelijoiden hyvinvoinnin eri osatekijät, kuten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn lisäksi ammatillinen osaaminen, arvot, asenteet ja motivaatio. Opiskelutaidot ja opiskeluolosuhteet vaikuttavat monine piirteineen motivaatioon ja opiskelun etenemiseen suotuisasti tai haitallisesti.
Eri oppialojen opintoihin sisältyy useita työssä oppimisen jaksoja, joissa opiskelija altistuu moninaisille fyysisille kuormitustilanteille. Ergonomisen työskentelytavan hallitseminen auttaa opiskelijaa ylläpitämään opiskelun aikana vaadittavia voimavarojaan sekä luo edellytykset toimia ergonomisesti oikealla tavalla tulevissa työtehtävissään.
Joustava oppimisympäristö -osuudessa käsitellään asioita, joita pitää ottaa huomioon verkkoympäristössä opetettaessa, jotta oppiminen ja opettaminen ovat mielekästä. Oppimisympäristöllä tarkoitetaan muutakin kuin pelkkää paikkaa tai luokkahuonetta, se on siellä, missä opetus tapahtuu. Verkkoympäristössä opetettaessa tulee ottaa huomioon oppijan erilaiset orientaatiotaipumukset ja omat voimavarat.