Käytännön ryhmätyöllä voimaantuneeseen yksilöön : Opettajan keinot yksilön potentiaalin löytämiseksi ryhmätöiden avulla
Haapanen, Ursula; Antikainen, Juha; Huttunen, Mikko; Kylliäinen, Petri (2011)
Haapanen, Ursula
Antikainen, Juha
Huttunen, Mikko
Kylliäinen, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092913372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092913372
Tiivistelmä
Ryhmätyömenetelmiä suositaan opetuksessa yhä enemmän ja enemmän. Näiden menetelmien on osoitettu tuottavan parempia tuloksia kuin mitä perinteisellä opettajajohtoisella luokkaopetuksella saavutetaan. Opetusmenetelmien muuttuessa tulisi opettajien hallita opetettavan aineen tiedon lisäksi uusien menetelmien tuomat haasteet. Opettajan tulee mukautua ja muokata omaa opettamistaan.
Tässä työssä olemme tutkineet ryhmäprosessin ja yksilön voimaantumisen ilmiöitä. Niiden avulla olemme luoneet työkaluja opettajien käyttöön edellä mainittujen ilmiöiden kehittämiseksi. Työkalut käsittävät menetelmäpaketin ryhmän ja yksilön eri vaiheisiin sekä arviointikaavakkeen vaiheiden arvioimiseksi.
Ryhmäprosessilla käsitetään ryhmän kehitysvaiheet. Kaikki ryhmät käyvät läpi samat vaiheet ja niihin vaikuttavat yksilöiden vuorovaikutustaidot, motivaatiotaso ja roolit ryhmän sisällä. Yksilön voimaantumisella tarkoitetaan taas sitä, miten yksittäinen oppilas saa itsestään suurimman mahdollisen potentiaalin esiin ja sitä, kuinka hän kasvaa sekä oppii osana ryhmää.
Ryhmätyömenetelmissä korostuu opiskelijan vastuu niin itse oppimisesta kuin oppimisprosessistakin. Opettajan rooli on itse opettamisen lisäksi muuttunut myös prosessin ohjaajaksi. Jotta opettaja kykenee ohjaamaan prosessia, tulee hänen tunnistaa ryhmätyömenetelmien keskeiset tekijät. Näitä ovat ryhmäprosessi ja yksilön voimaantuminen.
Testasimme työkalut kahdella käytännön prosessilla, joiden avulla muokkasimme työkalut lopulliseen muotoonsa. Nämä työkalut toimivat tulevaisuudessa opettajien apuna omia opetusmenetelmiään monipuolistaessaan.
Tässä työssä olemme tutkineet ryhmäprosessin ja yksilön voimaantumisen ilmiöitä. Niiden avulla olemme luoneet työkaluja opettajien käyttöön edellä mainittujen ilmiöiden kehittämiseksi. Työkalut käsittävät menetelmäpaketin ryhmän ja yksilön eri vaiheisiin sekä arviointikaavakkeen vaiheiden arvioimiseksi.
Ryhmäprosessilla käsitetään ryhmän kehitysvaiheet. Kaikki ryhmät käyvät läpi samat vaiheet ja niihin vaikuttavat yksilöiden vuorovaikutustaidot, motivaatiotaso ja roolit ryhmän sisällä. Yksilön voimaantumisella tarkoitetaan taas sitä, miten yksittäinen oppilas saa itsestään suurimman mahdollisen potentiaalin esiin ja sitä, kuinka hän kasvaa sekä oppii osana ryhmää.
Ryhmätyömenetelmissä korostuu opiskelijan vastuu niin itse oppimisesta kuin oppimisprosessistakin. Opettajan rooli on itse opettamisen lisäksi muuttunut myös prosessin ohjaajaksi. Jotta opettaja kykenee ohjaamaan prosessia, tulee hänen tunnistaa ryhmätyömenetelmien keskeiset tekijät. Näitä ovat ryhmäprosessi ja yksilön voimaantuminen.
Testasimme työkalut kahdella käytännön prosessilla, joiden avulla muokkasimme työkalut lopulliseen muotoonsa. Nämä työkalut toimivat tulevaisuudessa opettajien apuna omia opetusmenetelmiään monipuolistaessaan.