SELVITYS NUORTEN ASIAKASYHTEISTYÖRYHMÄN TOIMINNAN KEHITTÄMISEKSI
Saarinen, Tuula (2011)
Saarinen, Tuula
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713283
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Saarinen, Tuula. Selvitys nuorten asiakasyhteistyöryhmän toiminnan kehittämiseksi
Pori, syksy 2011, 61s, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Terveyden edistämisen koulutusohjel-ma. Sosionomi, ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville miten nuorten asiakasyhteistyöryhmän jä-senet ja asiakkaat ovat kokeneet ryhmän toiminnan hyödyllisyyden, asiakkaan kuulluksi tulemisen, asiakkaan tuen saannin nykyiseen tilanteeseen, asiakkaan tilanteen selkiin-tymisen sekä olivatko asiakastapaamiset olleet oikea-aikaisia.
Aineisto kerättiin keväällä 2011 kyselylomakkeella Porin, Huittisten sekä Keski-Satakunnan nuorten asiakasyhteistyöryhmän jäseniltä (N=38) sekä ryhmässä olleilta asiakkailta (N=27). Kyselyyn vastasi nuorten asiakasyhteistyöryhmän jäsenistä 26
(68,4 %) ja asiakkaista 10 (37 %).
Nuorten asiakasyhteistyöryhmän toiminta on Suomessa uutta, ja ensimmäiset ryhmät ovat aloittaneet toimintansa Satakunnassa vuoden 2009 lopulla. Tulosten perusteella ryhmän jäsenet ja asiakkaat kokevat ryhmän toiminnan hyödylliseksi. Asteikolla 1-5 keskiarvo jäseniltä oli 4,5 ja asiakkailta 3,8. Asiakkaan kuulluksi tuleminen sai keskiar-voksi jäseniltä 3,8 ja asiakkailta 4, joten voidaan todeta, että asiakasta on ryhmässä kuultu ja hänen mielipiteensä on huomioitu. Miten asiakkaan tilanteeseen saatiin tukea, sai jäsenilta keskiarvon 3,8 ja asiakkailta keskiarvon 3,3. Asiakkaat kokivat jonkin verran epävarmuutta saamaansa tukea kohtaan. Tilanteen selkiintyminen oli jäsenten mielestä suhteellisen hyvää keskiarvolla 4, myös asiakkaat kokivat tilanteen selkiintyneen suhteellisen hyvin. Keskiarvo oli 3,5. Asiakkaan asioiden käsittelyn oikea-aikaisuuteen eivät olleet jäsenet eivätkä asiakkaat kovin tyytyväisiä. Jäsenten antamien vastausten perusteella keskiarvo oli 3,8, kun taas asiakkaat arvioivat käsittelyn oikea-aikaisuuden keskiarvolla 3. Kyselyn kokonaiskeskiarvoksi kaikille kysymyksille tuli jäsenten vastus-ten perusteella 4 ja asiakkaiden vastausten perusteella 3,5.
Tulokset kertovat, että nuorten asiakasyhteistyöryhmän toiminta koetaan hyödyllisenä. Asiakasta huomioidaan ryhmän käsittelyssä hyvin, mutta tuen saannissa on kehittämisen tarvetta. Lisäksi tärkeää on kiinnittää huomiota käsittelyn oikea-aikaisuuteen. Asiakkaan asiat tulisi saada aikaisemmin ryhmän käsittelyyn.
Saarinen, Tuula. Selvitys nuorten asiakasyhteistyöryhmän toiminnan kehittämiseksi
Pori, syksy 2011, 61s, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Terveyden edistämisen koulutusohjel-ma. Sosionomi, ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville miten nuorten asiakasyhteistyöryhmän jä-senet ja asiakkaat ovat kokeneet ryhmän toiminnan hyödyllisyyden, asiakkaan kuulluksi tulemisen, asiakkaan tuen saannin nykyiseen tilanteeseen, asiakkaan tilanteen selkiin-tymisen sekä olivatko asiakastapaamiset olleet oikea-aikaisia.
Aineisto kerättiin keväällä 2011 kyselylomakkeella Porin, Huittisten sekä Keski-Satakunnan nuorten asiakasyhteistyöryhmän jäseniltä (N=38) sekä ryhmässä olleilta asiakkailta (N=27). Kyselyyn vastasi nuorten asiakasyhteistyöryhmän jäsenistä 26
(68,4 %) ja asiakkaista 10 (37 %).
Nuorten asiakasyhteistyöryhmän toiminta on Suomessa uutta, ja ensimmäiset ryhmät ovat aloittaneet toimintansa Satakunnassa vuoden 2009 lopulla. Tulosten perusteella ryhmän jäsenet ja asiakkaat kokevat ryhmän toiminnan hyödylliseksi. Asteikolla 1-5 keskiarvo jäseniltä oli 4,5 ja asiakkailta 3,8. Asiakkaan kuulluksi tuleminen sai keskiar-voksi jäseniltä 3,8 ja asiakkailta 4, joten voidaan todeta, että asiakasta on ryhmässä kuultu ja hänen mielipiteensä on huomioitu. Miten asiakkaan tilanteeseen saatiin tukea, sai jäsenilta keskiarvon 3,8 ja asiakkailta keskiarvon 3,3. Asiakkaat kokivat jonkin verran epävarmuutta saamaansa tukea kohtaan. Tilanteen selkiintyminen oli jäsenten mielestä suhteellisen hyvää keskiarvolla 4, myös asiakkaat kokivat tilanteen selkiintyneen suhteellisen hyvin. Keskiarvo oli 3,5. Asiakkaan asioiden käsittelyn oikea-aikaisuuteen eivät olleet jäsenet eivätkä asiakkaat kovin tyytyväisiä. Jäsenten antamien vastausten perusteella keskiarvo oli 3,8, kun taas asiakkaat arvioivat käsittelyn oikea-aikaisuuden keskiarvolla 3. Kyselyn kokonaiskeskiarvoksi kaikille kysymyksille tuli jäsenten vastus-ten perusteella 4 ja asiakkaiden vastausten perusteella 3,5.
Tulokset kertovat, että nuorten asiakasyhteistyöryhmän toiminta koetaan hyödyllisenä. Asiakasta huomioidaan ryhmän käsittelyssä hyvin, mutta tuen saannissa on kehittämisen tarvetta. Lisäksi tärkeää on kiinnittää huomiota käsittelyn oikea-aikaisuuteen. Asiakkaan asiat tulisi saada aikaisemmin ryhmän käsittelyyn.