KEHITTÄMISTYÖTÄ KOHTI MATALAMMAN KYNNYKSEN PALVELUJEN KÄYTTÖÄ : Tutkimus päihdepalvelujen yhteistoimijoiden kehittämistyöhön liittyvistä käsityksistä
Vuori, Salli (2011)
Vuori, Salli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092613250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092613250
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Vuori, Salli. ”Kehittämistyötä kohti matalamman kynnyksen palvelujen käyttöä”. Tutkimus päihdepalvelujen yhteistoimijoiden kehittämistyöhön liittyvistä käsityksistä. Pori, syksy 2011, 97 sivua, kaksi (2) liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori, Terveyden edistämisen koulu-tusohjelma. Sosionomi (ylempi AMK).
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, mitä moniammatillinen organisaa-tiorajat ylittävä yhteistoiminta on päihdepalveluissa. Työn tavoitteena oli myös selvittää eri yhteistoimijoiden käsityksiä ja näkemyksiä siitä, mitä lisäarvoa ryh-mätoiminnalla saavutetaan asiakkaiden elämään sekä mitä odotuksia ja ideoita informanteilla on yhteistoiminnalle A-klinikan kanssa.
Aineistona tässä opinnäytetyössä oli lomakehaastatteluna kerätty aineisto. Tut-kimusaineisto kerättiin tammikuussa 2011. Lomakehaastattelu lähetettiin kym-menelle moniammatillisen yhteistoimintaverkoston työntekijälle. Haastatteluun saatiin vastauksia yhteensä yhdeksän (90 %). Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustulosten perusteella moniammatillinen sektorirajat ylittävä yhteistoiminta on edellytys asiakaslähtöisten päihdepalvelujen toteuttamiseen, syrjäytymisen ehkäisyyn ja asiakkaan palvelupolun varmistamiseen. Päihdepalvelujen laadun varmistaminen mahdollistuu yhteisellä kehittämisellä ja vertaisarvioinnilla. Moniammatillinen yhteistoiminta päihdepalveluissa haastaa organisaatioiden johtamisen: Poikkihallinnollinen yhteistoiminta vaatii halua yhteistyöhön, sitoutumista, osaamista, kouluttautumista ja henkilökunnan valtuuttamista toimimiseen. Päihdepalvelujen eettinen arvopohja tulee näkyä kaikessa toiminnassa. Tutkimustulosten mukaan se on moniammatillisen työn kivijalka.
Tulokset osoittivat, että asiakkaille suunnattuja ryhmämuotoisia toimintoja tulee kehittää. Vertaistuki ja oppimisen mahdollisuudet sekä voimaantuminen omassa elämässään nousivat informanttien vastauksissa keskeisimmiksi ryhmätoiminnalla saavutettaviksi lisäarvoiksi asiakkaille.
Saatujen vastausten mukaan A-klinikan kanssa tehtävään yhteistyöhön oltiin tyytyväisiä ja toimintoja haluttiin yhdessä kehittää entisestään. Lisäpanostusta toivottiin A-klinikan markkinointiin ja tunnettavuuden lisäämiseen. Vastausten mukaan moniammatillisessa yhteistoiminnassa käytettävän yhteisen kielen tulee olla kaikille ymmärrettävää. Kokemuksena oli, että vertaistyöskentelyllä saavutetaan laadukkaampia päihdepalveluja sekä yhteistä osaamista asiakkaan palvelupolkuun. Tulosten mukaan johtamisella on ratkaisevan tärkeä merkitys moniammatillisen yhteistoiminnan käynnistäjänä ja mahdollistajana.
Vuori, Salli. ”Kehittämistyötä kohti matalamman kynnyksen palvelujen käyttöä”. Tutkimus päihdepalvelujen yhteistoimijoiden kehittämistyöhön liittyvistä käsityksistä. Pori, syksy 2011, 97 sivua, kaksi (2) liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori, Terveyden edistämisen koulu-tusohjelma. Sosionomi (ylempi AMK).
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, mitä moniammatillinen organisaa-tiorajat ylittävä yhteistoiminta on päihdepalveluissa. Työn tavoitteena oli myös selvittää eri yhteistoimijoiden käsityksiä ja näkemyksiä siitä, mitä lisäarvoa ryh-mätoiminnalla saavutetaan asiakkaiden elämään sekä mitä odotuksia ja ideoita informanteilla on yhteistoiminnalle A-klinikan kanssa.
Aineistona tässä opinnäytetyössä oli lomakehaastatteluna kerätty aineisto. Tut-kimusaineisto kerättiin tammikuussa 2011. Lomakehaastattelu lähetettiin kym-menelle moniammatillisen yhteistoimintaverkoston työntekijälle. Haastatteluun saatiin vastauksia yhteensä yhdeksän (90 %). Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustulosten perusteella moniammatillinen sektorirajat ylittävä yhteistoiminta on edellytys asiakaslähtöisten päihdepalvelujen toteuttamiseen, syrjäytymisen ehkäisyyn ja asiakkaan palvelupolun varmistamiseen. Päihdepalvelujen laadun varmistaminen mahdollistuu yhteisellä kehittämisellä ja vertaisarvioinnilla. Moniammatillinen yhteistoiminta päihdepalveluissa haastaa organisaatioiden johtamisen: Poikkihallinnollinen yhteistoiminta vaatii halua yhteistyöhön, sitoutumista, osaamista, kouluttautumista ja henkilökunnan valtuuttamista toimimiseen. Päihdepalvelujen eettinen arvopohja tulee näkyä kaikessa toiminnassa. Tutkimustulosten mukaan se on moniammatillisen työn kivijalka.
Tulokset osoittivat, että asiakkaille suunnattuja ryhmämuotoisia toimintoja tulee kehittää. Vertaistuki ja oppimisen mahdollisuudet sekä voimaantuminen omassa elämässään nousivat informanttien vastauksissa keskeisimmiksi ryhmätoiminnalla saavutettaviksi lisäarvoiksi asiakkaille.
Saatujen vastausten mukaan A-klinikan kanssa tehtävään yhteistyöhön oltiin tyytyväisiä ja toimintoja haluttiin yhdessä kehittää entisestään. Lisäpanostusta toivottiin A-klinikan markkinointiin ja tunnettavuuden lisäämiseen. Vastausten mukaan moniammatillisessa yhteistoiminnassa käytettävän yhteisen kielen tulee olla kaikille ymmärrettävää. Kokemuksena oli, että vertaistyöskentelyllä saavutetaan laadukkaampia päihdepalveluja sekä yhteistä osaamista asiakkaan palvelupolkuun. Tulosten mukaan johtamisella on ratkaisevan tärkeä merkitys moniammatillisen yhteistoiminnan käynnistäjänä ja mahdollistajana.