Nuoret liikkumaan : Liikunnallinen ryhmämalli tukemassa nuoren kasvua ja kehitystä
Orre, Minna; Pakarinen, Susanna; Purhonen, Anne-Mari; Pöyhönen, Juuso (2011)
Orre, Minna
Pakarinen, Susanna
Purhonen, Anne-Mari
Pöyhönen, Juuso
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092613245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092613245
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda jokaiselle yläasteikäiselle sopiva liikuntaryhmämalli ja esitestata sitä käytännössä. Tämä toimintamalli on tehty Savonlinnan sudun liikunta ry:n käyttöön, tarkoituksena saada nuoret innostumaan liikunnasta. Toimintamallin esitestaus suoritettiin Savonlinnan Talvisalon yläasteella ja se on toteutettu SSL:n kanssa yhden kuukauden pituisena kokeiluna. Ryhmän jatkuvuudesta vastaa SSL meidän pilotointimme jälkeen. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja toteutettu Engeströmin kehittävän työntutkimuksen mallin mukaan.
Tutkimme kehittämämme toimintamallin toimivuutta saada nuoret kiinnostumaan omaehtoisesta liikunnasta. Kehitimme alkuperäisen toimintamallin rakenteen teoriatiedon perusteella. Toimintamalli koostuu verkkoyhteisöstä, ryhmätapaamisista, pienryhmätoiminnasta ja yksilöohjauksesta. Malliin kuuluu nuorten mielipiteiden huomioiminen, palautteen kerääminen, kilpailullinen tavoitteettomuus ja jatkuva kehittäminen sekä liikuntaryhmän ulkopuolinen yhteydenpitokanava. Liikuntaryhmän avulla nuoret pääsevät tutustumaan ja kokeilemaan liikuntaa eri muodoissa. Pienryhmät ja yksilöohjaus mahdollistavat nuorten omalla ajalla tapahtuvan liikkumisen.
Arvioimme toimintamallin toimivuutta videoinnin, kehittämispalavereiden ja nuorilta keräämämme tiedon perusteella. Videokuvasimme ja dokumentoimme kirjallisesti toimintamme sekä keräsimme palautteen. Analysoimme videot ja teimme lopullinen arvioinnin pilotoinnin jälkeen. Kokosimme myös kehittämästämme toimintamallista ohjevihkon, jonka avulla seuraavien ohjaajien on helppoa aloittaa toimintamallin käyttö.
Ryhmään osallistui kahdeksan yläasteikäistä tyttöä ja yksi poika. Kirjallisia loppupalautteita palautui meille neljä kappaletta. Loppupalautteiden perusteella ryhmämalli voisi auttaa nuoria liikunnan jatkamista. Uusien lajien kokeilu koettiin hyväksi. Nuoret kokivat että heitä kuunneltiin ja että he saivat toimia päättäjinä ryhmän aikana. Facebook-yhteisö koettiin toimivana yhteydenpidon ja tiedotuksen kanavana, mutta vaihtoehtoisia kanavia tarvitaan. Ajanpuute nousi suurimmaksi syyksi ryhmän jatkamisen esteeksi. Uskomme että tästä opinnäytetyöstä on hyötyä nuorten liikunta-aktiivisuuden lisäämisessä. Tämän ryhmämallin avulla saadaan uutta näkökulmaa nuorten liikuntaryhmien ohjaamiseen ja toteutukseen. Ongelmaksi koettiin markkinointi koululla nuoren näkokulmasta.
Tutkimme kehittämämme toimintamallin toimivuutta saada nuoret kiinnostumaan omaehtoisesta liikunnasta. Kehitimme alkuperäisen toimintamallin rakenteen teoriatiedon perusteella. Toimintamalli koostuu verkkoyhteisöstä, ryhmätapaamisista, pienryhmätoiminnasta ja yksilöohjauksesta. Malliin kuuluu nuorten mielipiteiden huomioiminen, palautteen kerääminen, kilpailullinen tavoitteettomuus ja jatkuva kehittäminen sekä liikuntaryhmän ulkopuolinen yhteydenpitokanava. Liikuntaryhmän avulla nuoret pääsevät tutustumaan ja kokeilemaan liikuntaa eri muodoissa. Pienryhmät ja yksilöohjaus mahdollistavat nuorten omalla ajalla tapahtuvan liikkumisen.
Arvioimme toimintamallin toimivuutta videoinnin, kehittämispalavereiden ja nuorilta keräämämme tiedon perusteella. Videokuvasimme ja dokumentoimme kirjallisesti toimintamme sekä keräsimme palautteen. Analysoimme videot ja teimme lopullinen arvioinnin pilotoinnin jälkeen. Kokosimme myös kehittämästämme toimintamallista ohjevihkon, jonka avulla seuraavien ohjaajien on helppoa aloittaa toimintamallin käyttö.
Ryhmään osallistui kahdeksan yläasteikäistä tyttöä ja yksi poika. Kirjallisia loppupalautteita palautui meille neljä kappaletta. Loppupalautteiden perusteella ryhmämalli voisi auttaa nuoria liikunnan jatkamista. Uusien lajien kokeilu koettiin hyväksi. Nuoret kokivat että heitä kuunneltiin ja että he saivat toimia päättäjinä ryhmän aikana. Facebook-yhteisö koettiin toimivana yhteydenpidon ja tiedotuksen kanavana, mutta vaihtoehtoisia kanavia tarvitaan. Ajanpuute nousi suurimmaksi syyksi ryhmän jatkamisen esteeksi. Uskomme että tästä opinnäytetyöstä on hyötyä nuorten liikunta-aktiivisuuden lisäämisessä. Tämän ryhmämallin avulla saadaan uutta näkökulmaa nuorten liikuntaryhmien ohjaamiseen ja toteutukseen. Ongelmaksi koettiin markkinointi koululla nuoren näkokulmasta.