Paintball-merkkaimen muotoiluprojekti Dye presicions inc:lle
Vuorisalo, Hermanni (2011)
Vuorisalo, Hermanni
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092613242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092613242
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte on muotoiluprojekti kansainväliselle yritykselle nimeltä Dye Precision inc. Yritys on yksi maailman tunnetuimpia paintball-tarvikkeiden valmistajia. Yritys valmistaa omalla merkillään kilpapaintballiin tarvittavia tarvikkeita kuten merkkaimia, suojia, peliasuja ja vaatemallistoja. Sain tehtäväkseni muotoilla yhteistyöyritykselle paintball-merkkaimen, jonka pohjana pidimme Dyen lippulaiva mallia Dye NT 2010-merkkainta.
Työn tavoitteena oli saada tyylikäs ja kaupallinen merkkain, joka palvelee kilpapelaajia. Tavoite oli löytää muotoilun avulla uusia näkökulmia ja ratkaisuja merkkaimeen, joka palvelee kehittyvän kilpapaintballin pelaajia. Tavoitteiden perusteella muodostin kaksi tutkimuskysymystä. Miten uuden merkkaimen muotoilu vastaa kilpapelaajan vaatimuksiin? Miten muotoiluprojektissa saavutetut tulokset palvelevat kilpapelaajia kehittyvässä kilpapaintballissa?
Opinnäytetyön alussa selvitetään, mitä paintball oikeastaan on, ja syvennytään merkkaimen ja lajin historiaan. Alun tarkoitus on, että lukijalle kehkeytyy ajatus, mitä ja missä opinnäytteessä puhutaan, koska paintball on monelle tuntematon laji. Opinnäyte syventyy kilpapelaamiseen ja sitä kautta käytettävään pelivälineeseen, eli merkkaimeen.
Tutkimuksen avulla määritetään paintballin kehitystä koskevat huomiot ja muodostetaan tutkimuksiin perustunut tulevaisuuden skenaario. Tavoitteitani on tehty Suomen mittakaavassa laaja pelaajatutkimus ja asiantuntijahaastatteluja, jotta saatiin tarkempia huomioita aiheeseen liittyen. Lisäksi on tehty kattavaa observaatiota, sekä havainnoitu empiirisiä kokeita kilpapelaajan toimesta.
Lopputuloksena on kattava konsepti työnantajalle, sekä hahmomalli. Konsepti sisältää muotoillun kilpamerkkaimen esittelyn ja perustelut, sekä tutkimusten avulla saavutetut ratkaisut pelaamisen parantumiselle. Merkkaimesta on tuotantoa varten kookopanotiedosto, jonka avulla merkkain on valmis tuotantoon.
Työn tavoitteena oli saada tyylikäs ja kaupallinen merkkain, joka palvelee kilpapelaajia. Tavoite oli löytää muotoilun avulla uusia näkökulmia ja ratkaisuja merkkaimeen, joka palvelee kehittyvän kilpapaintballin pelaajia. Tavoitteiden perusteella muodostin kaksi tutkimuskysymystä. Miten uuden merkkaimen muotoilu vastaa kilpapelaajan vaatimuksiin? Miten muotoiluprojektissa saavutetut tulokset palvelevat kilpapelaajia kehittyvässä kilpapaintballissa?
Opinnäytetyön alussa selvitetään, mitä paintball oikeastaan on, ja syvennytään merkkaimen ja lajin historiaan. Alun tarkoitus on, että lukijalle kehkeytyy ajatus, mitä ja missä opinnäytteessä puhutaan, koska paintball on monelle tuntematon laji. Opinnäyte syventyy kilpapelaamiseen ja sitä kautta käytettävään pelivälineeseen, eli merkkaimeen.
Tutkimuksen avulla määritetään paintballin kehitystä koskevat huomiot ja muodostetaan tutkimuksiin perustunut tulevaisuuden skenaario. Tavoitteitani on tehty Suomen mittakaavassa laaja pelaajatutkimus ja asiantuntijahaastatteluja, jotta saatiin tarkempia huomioita aiheeseen liittyen. Lisäksi on tehty kattavaa observaatiota, sekä havainnoitu empiirisiä kokeita kilpapelaajan toimesta.
Lopputuloksena on kattava konsepti työnantajalle, sekä hahmomalli. Konsepti sisältää muotoillun kilpamerkkaimen esittelyn ja perustelut, sekä tutkimusten avulla saavutetut ratkaisut pelaamisen parantumiselle. Merkkaimesta on tuotantoa varten kookopanotiedosto, jonka avulla merkkain on valmis tuotantoon.