Opettajan ammatillinen kehittyminen opetusmenetelmien kokeilemisen ja soveltamisen avulla
Borisov, Päivi; Bragge, Aira; Leppänen, Kim (2011)
Borisov, Päivi
Bragge, Aira
Leppänen, Kim
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092413229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092413229
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli opetusmenetelmien kokeilemisen ja soveltamisen kautta kehittää opettajan ammatillista osaamista. Kehittämishankkeessa on pitkälti noudatettu Sahlbergin (1996) opetusmenetelmien kehittämistyöhön laatimia periaatteita. Kehittämishanke käynnistyi tekijöiden omasta halusta kehittää omaa työtä. Keskeisenä lähtökohtana kehittämishankkeessa on aktivoiva opetus, sen kehittäminen ja kokeileminen. Aktivoivassa opetuksessa tavoitteena on oppiminen, jossa vastuu oppimisesta on opiskelijalla.
Kehittämishankkeessa tutkimusmenetelmän lähtökohtana toimi toiminnan teoria, jonka mukaan ihminen ja ihmisen toiminta kehittyy vuorovaikutuksessa toimintaympäristön kanssa. Ihmiset oppivat toimintaa tutkimalla. Kehittämishankkeen lähestymistapana toimi käytännöllinen toimintatutkimus. Kehittämishankkeessa käytettiin seuraavia laadullisia tutkimusmenetelmiä: reflektointi, havainnointi ja haastattelu. Lisäksi hyödynnettiin pienimuotoisesti myös määrällistä tutkimusta.
Opetusmenetelmäkokeilut suoritettiin syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana kolmella koulutusalalla: liiketaloudessa, sosiaalialalla sekä liike-elämässä ja sähköalalla. Opiskelijat olivat sekä nuorten että aikuisten koulutusohjelmista. Yhteistä näille kokeiluille, koulutusalasta riippumatta, on ollut opetusta monipuolistavien ja opiskelijoita aktivoivien menetelmien kokeileminen ja tämän kautta tapahtuva opettajan ammatillinen kehittyminen.
Opetusmenetelmäkokeilut onnistuivat hyvin. Menetelmät olivat niin opettajien kuin opiskelijoidenkin mielestä mielekkäitä. Menetelmät toivat vaihtelua tunneille ja kannustelivat opiskelijoita aktiiviseen oppimiseen. Opetuskokeilujen sekä yksin ja yhteisesti suoritetun reflektoinnin kautta ammatillinen osaaminen lisääntyi ja kehittyi.
Kehittämishankkeessa tutkimusmenetelmän lähtökohtana toimi toiminnan teoria, jonka mukaan ihminen ja ihmisen toiminta kehittyy vuorovaikutuksessa toimintaympäristön kanssa. Ihmiset oppivat toimintaa tutkimalla. Kehittämishankkeen lähestymistapana toimi käytännöllinen toimintatutkimus. Kehittämishankkeessa käytettiin seuraavia laadullisia tutkimusmenetelmiä: reflektointi, havainnointi ja haastattelu. Lisäksi hyödynnettiin pienimuotoisesti myös määrällistä tutkimusta.
Opetusmenetelmäkokeilut suoritettiin syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana kolmella koulutusalalla: liiketaloudessa, sosiaalialalla sekä liike-elämässä ja sähköalalla. Opiskelijat olivat sekä nuorten että aikuisten koulutusohjelmista. Yhteistä näille kokeiluille, koulutusalasta riippumatta, on ollut opetusta monipuolistavien ja opiskelijoita aktivoivien menetelmien kokeileminen ja tämän kautta tapahtuva opettajan ammatillinen kehittyminen.
Opetusmenetelmäkokeilut onnistuivat hyvin. Menetelmät olivat niin opettajien kuin opiskelijoidenkin mielestä mielekkäitä. Menetelmät toivat vaihtelua tunneille ja kannustelivat opiskelijoita aktiiviseen oppimiseen. Opetuskokeilujen sekä yksin ja yhteisesti suoritetun reflektoinnin kautta ammatillinen osaaminen lisääntyi ja kehittyi.