Oliko saatu hyöty vaivan arvoinen? : Kysely Rieska-Leader ry:n hankkeille
Jalonen, Laura (2011)
Jalonen, Laura
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092113151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092113151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kyselytutkimus Rieska-Leader ry:n rahoittamille hankkeille. Rieska-Leader ry on Leader -toimintatavalla toimiva maaseudun kehittämisyhdistys. Kyselyn tavoitteena oli selvittää Leader -rahoituksen tarve, rahoitettujen hankkeiden nykyinen tila, hakijoiden mielipide hakusysteemistä sekä tehdä tutkimus, jonka tuloksia yhdistys voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Kysely toteutettiin postitse lähetetyillä kyselylomakkeilla hankkeille, jotka ovat saaneet rahoitusta ohjelmakaudella 2007–2013. Rieska-Leader rahoittaa kahden tyyppisiä hankkeita. Yrityshankkeille ja yleishyödyllisille hankkeille tehtiin erilliset kyselylomakkeet. Suurin osa kysymyksistä oli molemmille hanketyypeille samoja, mutta molemmille esitettiin muutama kysymys, jotka koskivat vain kyseistä hanketyyppiä.
Lähetetyistä kyselyistä palautettiin 50,0 %. Vastausprosentti oli hyvä. Kyselystä selvisi, että Leader -rahoitus on tärkeä rahoitusmuoto. Rieska-Leaderin henkilökunta sai paljon positiivista palautetta toiminnastaan. Suurimmaksi ongelmaksi koettiin hakusysteemin pitkä kesto ja byrokraattisuus, mutta monet vastaajat ymmärsivät ongelmien syyt.
Kysely toteutettiin postitse lähetetyillä kyselylomakkeilla hankkeille, jotka ovat saaneet rahoitusta ohjelmakaudella 2007–2013. Rieska-Leader rahoittaa kahden tyyppisiä hankkeita. Yrityshankkeille ja yleishyödyllisille hankkeille tehtiin erilliset kyselylomakkeet. Suurin osa kysymyksistä oli molemmille hanketyypeille samoja, mutta molemmille esitettiin muutama kysymys, jotka koskivat vain kyseistä hanketyyppiä.
Lähetetyistä kyselyistä palautettiin 50,0 %. Vastausprosentti oli hyvä. Kyselystä selvisi, että Leader -rahoitus on tärkeä rahoitusmuoto. Rieska-Leaderin henkilökunta sai paljon positiivista palautetta toiminnastaan. Suurimmaksi ongelmaksi koettiin hakusysteemin pitkä kesto ja byrokraattisuus, mutta monet vastaajat ymmärsivät ongelmien syyt.