Yrityspalveluiden markkinoinnin kehittäminen
Mahiout, Leila (2011)
Mahiout, Leila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091913110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091913110
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Leppävaara
Palvelujen tuottaminen ja johtaminen
Mahiout, Leila
Yrityspalveluiden markkinoinnin kehittäminen
Vuosi 2011 Sivumäärä 54
Tämän toimintatutkimuksena tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää liikuntapalveluita tarjoavan yritys X:n yrityspalveluiden markkinointia. Pääongelma oli, kuinka yritys X:n yrityksille tarjoamia palveluita voitaisiin kehittää houkuttelevimmiksi potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yritys X:lle uutta tietoa kilpailijoistaan sekä yleisestä markkinatilanteesta yritysliikuntapalvelualalla. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä tutkimusosuudesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinoinnin perusteista business-to-business (b-to-b)-markkinoilla kuten markkinoinnin suunnittelusta ja omien kilpailukeinojen hyödyntämisestä markkinoinnissa. Teoriaosuus luo tärkeän pohjan koko tutkimukselleni yrityksen lähtökohtatilanteen kartoittamisessa sekä markkinoinnin kehitysehdotusten ideoinnissa.
Markkinoinnin teoriaan syventymisen jälkeen siirryttiin tutkimusmenetelmien ja -aineiston hankinnan selvittämiseen teorian pohjalta, jonka jälkeen siirryttiin itse tutkimuksiin: teemahaastatteluihin ja benchmarkingiin. Tutkimuksen teemahaastatteluihin haastateltiin yritys X:n toimitusjohtajaa sekä alan ehdotonta ammattilaista Tiina Raninia. Benchmarkingin kohteina olivat haastatteluiden pohjalta saadut yritys X:n kovimmiksi luokitellut kilpailijat ja muuten mediassa eniten esillä olleet liikunta-alan yritykset. Tutkimuksissa käytettiin laadullisia menetelmiä. Keskeisinä lähteinä käytettiin kirjallisuutta markkinoinnista yleensä, b-to-b-markkinoinnista sekä viestinnästä.
Yritys X:lle tehdyn lähtökohta-analyysin perusteella yritys X on potentiaalinen yritys verrattuna lähimpiin kilpailijoihinsa. Sillä on vahvat kilpailukeinot, tosin yrityspalveluiden nykyinen markkinointi ei kuvasta lainkaan yrityksen toiminnan ammattimaisuutta. Tärkeimpänä markkinoinnin kehittämisen kannalta olisi luoda markkinoinnille kokonaan oma paikkansa yrityksen liiketoiminnassa. Jatkuvalla ja säännöllisellä markkinointiviestinnällä olisikin suuri rooli yrityspalveluiden kannattavuutta mitattaessa.
Kaiken kaikkiaan yritys X:n tulisi välittömästi lisätä markkinointiaan ja muodostaa sitä kautta vahva imago, jolloin yritys X:n ja sen palveluiden vetovoimaisuus lisääntyisi ja tätä kautta kysyntä yrityspalveluidenkin osalta varmasti lisääntyisi.
Asiasanat: B-to-B –markkinointi, lähtökohta-analyysi, markkinointi, yrityspalvelut
Laurea Leppävaara
Palvelujen tuottaminen ja johtaminen
Mahiout, Leila
Yrityspalveluiden markkinoinnin kehittäminen
Vuosi 2011 Sivumäärä 54
Tämän toimintatutkimuksena tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää liikuntapalveluita tarjoavan yritys X:n yrityspalveluiden markkinointia. Pääongelma oli, kuinka yritys X:n yrityksille tarjoamia palveluita voitaisiin kehittää houkuttelevimmiksi potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yritys X:lle uutta tietoa kilpailijoistaan sekä yleisestä markkinatilanteesta yritysliikuntapalvelualalla. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä tutkimusosuudesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinoinnin perusteista business-to-business (b-to-b)-markkinoilla kuten markkinoinnin suunnittelusta ja omien kilpailukeinojen hyödyntämisestä markkinoinnissa. Teoriaosuus luo tärkeän pohjan koko tutkimukselleni yrityksen lähtökohtatilanteen kartoittamisessa sekä markkinoinnin kehitysehdotusten ideoinnissa.
Markkinoinnin teoriaan syventymisen jälkeen siirryttiin tutkimusmenetelmien ja -aineiston hankinnan selvittämiseen teorian pohjalta, jonka jälkeen siirryttiin itse tutkimuksiin: teemahaastatteluihin ja benchmarkingiin. Tutkimuksen teemahaastatteluihin haastateltiin yritys X:n toimitusjohtajaa sekä alan ehdotonta ammattilaista Tiina Raninia. Benchmarkingin kohteina olivat haastatteluiden pohjalta saadut yritys X:n kovimmiksi luokitellut kilpailijat ja muuten mediassa eniten esillä olleet liikunta-alan yritykset. Tutkimuksissa käytettiin laadullisia menetelmiä. Keskeisinä lähteinä käytettiin kirjallisuutta markkinoinnista yleensä, b-to-b-markkinoinnista sekä viestinnästä.
Yritys X:lle tehdyn lähtökohta-analyysin perusteella yritys X on potentiaalinen yritys verrattuna lähimpiin kilpailijoihinsa. Sillä on vahvat kilpailukeinot, tosin yrityspalveluiden nykyinen markkinointi ei kuvasta lainkaan yrityksen toiminnan ammattimaisuutta. Tärkeimpänä markkinoinnin kehittämisen kannalta olisi luoda markkinoinnille kokonaan oma paikkansa yrityksen liiketoiminnassa. Jatkuvalla ja säännöllisellä markkinointiviestinnällä olisikin suuri rooli yrityspalveluiden kannattavuutta mitattaessa.
Kaiken kaikkiaan yritys X:n tulisi välittömästi lisätä markkinointiaan ja muodostaa sitä kautta vahva imago, jolloin yritys X:n ja sen palveluiden vetovoimaisuus lisääntyisi ja tätä kautta kysyntä yrityspalveluidenkin osalta varmasti lisääntyisi.
Asiasanat: B-to-B –markkinointi, lähtökohta-analyysi, markkinointi, yrityspalvelut