Laulajanopas jazzmusiikkiin : rytmiikka
Levy, Asta (2011)
Levy, Asta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091713089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091713089
Tiivistelmä
Opinnäytteeni koostuu kahdesta osasta: Liitteenä olevasta oppimateriaalista (Laulattaa! Rytmiä sarvista!) sekä sen tekoprosessia analysoivasta osasta. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen, laadullinen toimintatutkimus ja kehitystyö. Raportti on prosessin kuvaus ja analyysi oppimateriaalin toimivuudesta.
Rajatakseni aihettani tein kyselyn, jonka lähetin 50 tuntemalleni laulajalle. Kyselyllä toivoin saavani tietooni aihealueita jazzmusiikissa, jotka tuottavan päänvaivaa opettaessa ja opiskellessa. Kyselyn tuloksena kehitin laulajille oppi- ja opetusmateriaalia jazzmusiikkiin keskittyen rytmiikan alkeisiin: neljäsosaan, sen synkopointiin ja kahdeksasosiin sekä suorassa että kolmimuunteisessa rytmiikassa.
Materiaalin kokoamista varten tutkin englanninkielisiä oppikirjoja, tutustuin englannin ja suomen kielen fonetiikkaan sekä erilaisiin oppimistyyleihin. Erityisesti keskityin työssäni eri aistikanavien huomioonottamiseen opetuksessa ja oppimateriaalissa. Tutustuin teorian kautta auditiivisiin, kinesteettisiin ja visuaalisiin oppijoihin ja pyrin ottamaan heidän erikoistarpeensa huomioon ohjeistuksessa sekä materiaalia valmistaessani.
Keräämäni oppimateriaalin testasin oppilaillani jotka olin valinnut havaintokanavatestejä apuna käyttäen. Testioppilaita oli kolme: kinesteettinen, auditiivinen ja visuaalinen koehenkilö.
Työni tarkoitus tehdä suomen kielellä laulajille apuja jazzmusiikkiin, toteutui. Onnistuin pitämään laajan työni riittävän suppeana saadakseni sen mahtumaan annettuihin opinnäytetyön raameihin. Tutkimusta ja kehittämistyötä aion jatkaa maisteriopinnoissani Sibelius-Akatemiassa.
Rajatakseni aihettani tein kyselyn, jonka lähetin 50 tuntemalleni laulajalle. Kyselyllä toivoin saavani tietooni aihealueita jazzmusiikissa, jotka tuottavan päänvaivaa opettaessa ja opiskellessa. Kyselyn tuloksena kehitin laulajille oppi- ja opetusmateriaalia jazzmusiikkiin keskittyen rytmiikan alkeisiin: neljäsosaan, sen synkopointiin ja kahdeksasosiin sekä suorassa että kolmimuunteisessa rytmiikassa.
Materiaalin kokoamista varten tutkin englanninkielisiä oppikirjoja, tutustuin englannin ja suomen kielen fonetiikkaan sekä erilaisiin oppimistyyleihin. Erityisesti keskityin työssäni eri aistikanavien huomioonottamiseen opetuksessa ja oppimateriaalissa. Tutustuin teorian kautta auditiivisiin, kinesteettisiin ja visuaalisiin oppijoihin ja pyrin ottamaan heidän erikoistarpeensa huomioon ohjeistuksessa sekä materiaalia valmistaessani.
Keräämäni oppimateriaalin testasin oppilaillani jotka olin valinnut havaintokanavatestejä apuna käyttäen. Testioppilaita oli kolme: kinesteettinen, auditiivinen ja visuaalinen koehenkilö.
Työni tarkoitus tehdä suomen kielellä laulajille apuja jazzmusiikkiin, toteutui. Onnistuin pitämään laajan työni riittävän suppeana saadakseni sen mahtumaan annettuihin opinnäytetyön raameihin. Tutkimusta ja kehittämistyötä aion jatkaa maisteriopinnoissani Sibelius-Akatemiassa.