SharePoint palvelualustan käyttöönotto yrityksen intranetissä
Koivisto, Heikki (2011)
Lataukset:
Koivisto, Heikki
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091513065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091513065
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa uuden SharePoint 2010 palvelinalustan käyttöönotto ja mahdollisuudet yrityksen näkökulmasta. Työssä tutkin, kuinka SharePoint tehostaa yrityksen dokumenttien hallintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään SharePoint palvelimen vaatimat osat, SharePoint käyttöympäristön keskeiset komponentit ja SharePointin uudet ominaisuudet. Suoritusosuus jakaantuu useaan osaan: suunnittelu, asennus ja käyttöönotto. Ensimmäisessä osassa tutkitaan kuinka on hyvä toteuttaa SharePoint – alustan rakenne. Toisessa osassa asennetaan SharePoint – palvelin parilla eri tavalla. Kolmannessa osassa otetaan käyttöön varsinainen SharePoint–alusta, konfiguroidaan palvelin ja viedään sisältöä palvelimelle.
SharePointin käyttöönoton kohdalla voidaan todeta suunnittelun olevan yhtä tärkeä kuin muidenkin tietojärjestelmien kohdalla. SharePointia käyttäen voidaan tehostaa viestintää ja helpottaa ryhmätyöskentelyä sekä dokumenttien hallintaa, jos suunnittelu onnistuu. Tein opinnäytetyöhöni liitteeksi käyttäjälle aloitusoppaan, jossa ohjeistetaan sivun luontia, dokumenttien lisäämistä ja muita toimintoja, joita SharePointin avulla voidaan tehdä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään SharePoint palvelimen vaatimat osat, SharePoint käyttöympäristön keskeiset komponentit ja SharePointin uudet ominaisuudet. Suoritusosuus jakaantuu useaan osaan: suunnittelu, asennus ja käyttöönotto. Ensimmäisessä osassa tutkitaan kuinka on hyvä toteuttaa SharePoint – alustan rakenne. Toisessa osassa asennetaan SharePoint – palvelin parilla eri tavalla. Kolmannessa osassa otetaan käyttöön varsinainen SharePoint–alusta, konfiguroidaan palvelin ja viedään sisältöä palvelimelle.
SharePointin käyttöönoton kohdalla voidaan todeta suunnittelun olevan yhtä tärkeä kuin muidenkin tietojärjestelmien kohdalla. SharePointia käyttäen voidaan tehostaa viestintää ja helpottaa ryhmätyöskentelyä sekä dokumenttien hallintaa, jos suunnittelu onnistuu. Tein opinnäytetyöhöni liitteeksi käyttäjälle aloitusoppaan, jossa ohjeistetaan sivun luontia, dokumenttien lisäämistä ja muita toimintoja, joita SharePointin avulla voidaan tehdä.