Ekologisen naisten vaatemalliston suunnittelu : Case Ainokainen
Hietala, Tanja (2011)
Hietala, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091413054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091413054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ekologista ajattelua vaatemalliston suunnittelun näkökulmasta case-yritys Ainokaisen toimintaa tutkimalla. Case-yritys on vahvasti eettisyyteen ja ekologisuuteen pohjautuva vaatetusalan pienyritys. Opinnäytetyö syntyi yrityksen toiveista kehittää ekologista ajattelua ja tuoda esiin ekologisia arvoja vaatetusalalla.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineistoa analysoitiin laadullisesti. Aineistoa kerättiin tutkimalla case-yrityksen toimintaperiaatteita, arvoja ja ekologisia lähtökohtia. Aineistona käytettiin monipuolisesti myös erilaisia lähteitä ekologisuudesta, ekologisesta malliston suunnittelusta sekä tuotesuunnittelun periaatteista.
Teoreettisen tutkimuksen jälkeen tutkittiin case-yrityksen suunnitteluprosessia ja aiempia mallistoja. Suunnitteluprosessin, aiempien mallistojen ja yrityksen arvojen tutkimisen kautta luotiin yrityksen tarpeita vastaava naisten vaatemallisto. Malliston inspiraationa toimi yrityksen arvojen ja toiminnan lisäksi vahvasti ekologinen ajattelutapa ja yrityksen omaleimaisen tyylin huomioiminen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi ekologinen mallisto case-yrityksen tarpeisiin ja arvoihin pohjautuen. Mallisto koostuu kolmestatoista ekologiseen pientuotantoon suunnitellusta tuotteesta, kokolajitelmana S-L. Tuloksena syntynyt mallisto käsittää mallistokartan (Liite 3) tasokuvien lisäksi, värikartan (Liite 4) ja suunnittelun inspiraatiokuvauksen eli moodboardin (Liite 2).
Opinnäytetyön tuloksena syntyi lisäksi visuaalinen ekologinen käsikirja (Liite 5) eli lehtinen case-yrityksen toiminnasta, arvoista ja lähtökohdista. Lehtistä tullaan jakamaan asiakkaille tuotteiden mukana ostotapahtuman yhteydessä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineistoa analysoitiin laadullisesti. Aineistoa kerättiin tutkimalla case-yrityksen toimintaperiaatteita, arvoja ja ekologisia lähtökohtia. Aineistona käytettiin monipuolisesti myös erilaisia lähteitä ekologisuudesta, ekologisesta malliston suunnittelusta sekä tuotesuunnittelun periaatteista.
Teoreettisen tutkimuksen jälkeen tutkittiin case-yrityksen suunnitteluprosessia ja aiempia mallistoja. Suunnitteluprosessin, aiempien mallistojen ja yrityksen arvojen tutkimisen kautta luotiin yrityksen tarpeita vastaava naisten vaatemallisto. Malliston inspiraationa toimi yrityksen arvojen ja toiminnan lisäksi vahvasti ekologinen ajattelutapa ja yrityksen omaleimaisen tyylin huomioiminen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi ekologinen mallisto case-yrityksen tarpeisiin ja arvoihin pohjautuen. Mallisto koostuu kolmestatoista ekologiseen pientuotantoon suunnitellusta tuotteesta, kokolajitelmana S-L. Tuloksena syntynyt mallisto käsittää mallistokartan (Liite 3) tasokuvien lisäksi, värikartan (Liite 4) ja suunnittelun inspiraatiokuvauksen eli moodboardin (Liite 2).
Opinnäytetyön tuloksena syntyi lisäksi visuaalinen ekologinen käsikirja (Liite 5) eli lehtinen case-yrityksen toiminnasta, arvoista ja lähtökohdista. Lehtistä tullaan jakamaan asiakkaille tuotteiden mukana ostotapahtuman yhteydessä.