Kelan ammatillisen pitkäkestoisen kuntoutuskurssin prosessikuvaus kuntoutumiskeskuksessa
Koponen, Birgitta (2011)
Koponen, Birgitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091413039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091413039
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kelan ammatilliseen pitkäkestoiseen kuntoutuskurssiin liittyvät vaiheet kuntoutumiskeskuksella, purkaa ne ja mallintaa ne taulukoksi ja kuvata kuntoutujan kuntoutumiseen vaikuttavia tekijöitä kuntoutumiskurssin aikana. Työ tehtiin kuntoutumiskeskuksen laatukäsikirjaa ja kuntoutuskurssin jatkokehittämistä varten.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kirjallisuuslähteistä käsitteet avaamalla, empiiriselle kenttäjaksolle kuntoutumiskeskuksessa osallistumalla, kuntoutuskurssilla osallistuvaa havainnointia tekemällä, kenttäpäiväkirjaa jaksosta kirjoittamalla sekä kohdennetulla teemahaastattelulla. Analysointi suoritettiin aineistolähtöisen aineiston jäsentelyllä ja prosessin mallintamisen avulla.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat Kelan ammatillinen kuntoutus ja kuntoutusprosessin vaiheet pitkäkestoisella kuntoutuskurssilla. Empiiriseen osuuteen sisältyy prosessikuvaus Kelan pitkäkestoisesta kuntoutuskurssista kuntoutumiskeskuksella Kelan standardin mukaisena.
Päätuloksena voidaan pitää Hannuksen (1994, 36) esittämän Shapiron, MCGrathn ja Hoolen (1992) mallin soveltamista kuvaamaan kuntoutuskeskuksella toteutettavan pitkäkestoisen ammatillisen kuntoutuskurssin vaiheita, toteutukseen osallistuvaa henkilöstörakennetta sekä johdon osallistumista kurssin koordinointiin ja toteutukseen. Tutkimukseni mukaan kuntoutujan kuntoutumiseen vaikuttavat: kuntoutuja, työntekijä ja työntekijän ohjaustapa, ryhmä ja työharjoittelu. Kuntoutujan ja kuntoutuksen ammattilaisen välinen yhteistyö ja siihen liittyvä osaaminen ovat prosessin ydin. Prosessissa korostui kuntoutujan fyysistä työkykyä kuvaavat sisällöt.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kirjallisuuslähteistä käsitteet avaamalla, empiiriselle kenttäjaksolle kuntoutumiskeskuksessa osallistumalla, kuntoutuskurssilla osallistuvaa havainnointia tekemällä, kenttäpäiväkirjaa jaksosta kirjoittamalla sekä kohdennetulla teemahaastattelulla. Analysointi suoritettiin aineistolähtöisen aineiston jäsentelyllä ja prosessin mallintamisen avulla.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat Kelan ammatillinen kuntoutus ja kuntoutusprosessin vaiheet pitkäkestoisella kuntoutuskurssilla. Empiiriseen osuuteen sisältyy prosessikuvaus Kelan pitkäkestoisesta kuntoutuskurssista kuntoutumiskeskuksella Kelan standardin mukaisena.
Päätuloksena voidaan pitää Hannuksen (1994, 36) esittämän Shapiron, MCGrathn ja Hoolen (1992) mallin soveltamista kuvaamaan kuntoutuskeskuksella toteutettavan pitkäkestoisen ammatillisen kuntoutuskurssin vaiheita, toteutukseen osallistuvaa henkilöstörakennetta sekä johdon osallistumista kurssin koordinointiin ja toteutukseen. Tutkimukseni mukaan kuntoutujan kuntoutumiseen vaikuttavat: kuntoutuja, työntekijä ja työntekijän ohjaustapa, ryhmä ja työharjoittelu. Kuntoutujan ja kuntoutuksen ammattilaisen välinen yhteistyö ja siihen liittyvä osaaminen ovat prosessin ydin. Prosessissa korostui kuntoutujan fyysistä työkykyä kuvaavat sisällöt.