Yksityisten vartiointipalveluiden hankinta Case:Toimeksiannon laadunseuranta sairaalaympäristössä
Vähämäki, Anne (2011)
Vähämäki, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091212982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091212982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutetun kehittämishankkeen tarkoituksena on ollut kehittää yksityisen vartiointipalvelun laadunseurantaa sairaalaympäristön tarpeista käsin. Kehittämishanke on keväällä 2011 päättyneen Sosiaali- ja terveydenhuollon turvallisuuspalveluiden osaamisen kehityshankkeen jatkohanke (Stop-kehityshanke). Tämä kehittämishanke on toteutettu yhteistyössä Stop-kehityshankkeen ja Suomen sairaalatekniikan yhdistyksen turvallisuusjaoston toimijoiden kanssa.
Kehittämishanke on toteutettu toimintatutkimuksen keinoin ja tarkoituksena on ollut löytää vastaus kysymykseen: miten vartiointipalvelun laatua voidaan seurata? Työn teoreettisessa osuudessa kuvataan yksityisen vartiointipalvelun hankintaprosessia ja vartiointipalvelun laatua erityisesti sairaalan näkökulmasta. Stop-kehityshankkeen kehittämän tarjouspyyntömallin pohjalta on pohdittu Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin vartiointipalveluita työn laatijan näkökulmasta käsin. Tarjouspyyntö on hankintaprosessin kannalta tärkeä dokumentti, sillä sen avulla määritellään, minkälaista vartiointipalvelua halutaan ostaa. Tarjouspyyntö on myös palvelun laadun ja laadunarvioinnin osalta keskeisessä asemassa. Palvelun laatua arvioitaessa ei voida vaatia sellaista palvelua tai palvelun tasoa, jota ei ole tarjouspyynnössä pyydetty. Työn osana on laadittu teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen arviointikriteeristö vartiointipalvelun laadunarvioinnin työvälineeksi.
Kehittämishankkeen empiirinen osuus muodostuu laadunseurantaan kehitetyn arviointikriteeristön testauksesta. Empiirinen kartoitus on toteutettu kolmessa kohdeorganisaatiossa kevään 2011 aikana. Empiirisen kartoituksen avulla on saatu tietoa sekä arviointikriteeristön toimivuudesta että kohdeorganisaatioiden vartiointipalveluiden laadusta. Kartoituksesta saatujen tulosten avulla arviointikriteeristöä on kehitetty kattavammaksi ja toimivammaksi. Kartoituksessa saatujen tulosten perusteella kohdeorganisaatioiden vartiointipalveluiden laatu on hyvä. Sairaaloiden eli palvelun tilaajien oma panostus vartiointipalveluun ja palvelun kehittämiseen nousee kartoituksessa esille.
Kehittämishankkeen tuotoksena on laadittu laadunseurantamalli, jossa on tuotu esille laadunarvioinnin toteutustarpeet vartiointipalvelusta tehdyn sopimuskauden aikana. Laadittu laadunseurantamalli ja sen sisältämä arviointikriteeristö on tarkoitettu sairaala- ja terveydenhuollon organisaatioiden käyttöön ja sen avulla pyritään varmistumaan siitä, että organisaatiot saavat laadukasta vartiointipalvelua. Pitkäntähtäimen tavoitteena on nostaa vartiointipalveluiden laatutasoa ja kehittää sairaaloiden ja terveydenhuollon organisaatioiden turvallisuuskulttuuria.
Kehittämishanke on toteutettu toimintatutkimuksen keinoin ja tarkoituksena on ollut löytää vastaus kysymykseen: miten vartiointipalvelun laatua voidaan seurata? Työn teoreettisessa osuudessa kuvataan yksityisen vartiointipalvelun hankintaprosessia ja vartiointipalvelun laatua erityisesti sairaalan näkökulmasta. Stop-kehityshankkeen kehittämän tarjouspyyntömallin pohjalta on pohdittu Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin vartiointipalveluita työn laatijan näkökulmasta käsin. Tarjouspyyntö on hankintaprosessin kannalta tärkeä dokumentti, sillä sen avulla määritellään, minkälaista vartiointipalvelua halutaan ostaa. Tarjouspyyntö on myös palvelun laadun ja laadunarvioinnin osalta keskeisessä asemassa. Palvelun laatua arvioitaessa ei voida vaatia sellaista palvelua tai palvelun tasoa, jota ei ole tarjouspyynnössä pyydetty. Työn osana on laadittu teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen arviointikriteeristö vartiointipalvelun laadunarvioinnin työvälineeksi.
Kehittämishankkeen empiirinen osuus muodostuu laadunseurantaan kehitetyn arviointikriteeristön testauksesta. Empiirinen kartoitus on toteutettu kolmessa kohdeorganisaatiossa kevään 2011 aikana. Empiirisen kartoituksen avulla on saatu tietoa sekä arviointikriteeristön toimivuudesta että kohdeorganisaatioiden vartiointipalveluiden laadusta. Kartoituksesta saatujen tulosten avulla arviointikriteeristöä on kehitetty kattavammaksi ja toimivammaksi. Kartoituksessa saatujen tulosten perusteella kohdeorganisaatioiden vartiointipalveluiden laatu on hyvä. Sairaaloiden eli palvelun tilaajien oma panostus vartiointipalveluun ja palvelun kehittämiseen nousee kartoituksessa esille.
Kehittämishankkeen tuotoksena on laadittu laadunseurantamalli, jossa on tuotu esille laadunarvioinnin toteutustarpeet vartiointipalvelusta tehdyn sopimuskauden aikana. Laadittu laadunseurantamalli ja sen sisältämä arviointikriteeristö on tarkoitettu sairaala- ja terveydenhuollon organisaatioiden käyttöön ja sen avulla pyritään varmistumaan siitä, että organisaatiot saavat laadukasta vartiointipalvelua. Pitkäntähtäimen tavoitteena on nostaa vartiointipalveluiden laatutasoa ja kehittää sairaaloiden ja terveydenhuollon organisaatioiden turvallisuuskulttuuria.