Lasten käsityksiä valinnanmahdollisuuksista päiväkodin perushoitotilanteissa
salomaa, laura; tsupari, noora (2011)
salomaa, laura
tsupari, noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091212979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091212979
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa varhaiskasvatuksen VKK-Metro-hanketta, joka toteutetaan yhdessä SOCCAn, pääkaupunkiseuden kuntien ja Helsingin yliopiston kanssa. Hankkeen tarkoituksena on varhaiskasvatuksen arvioinnin ja dokumentoinnin kehittäminen, sekä varhaiskasvatuksen tutkimustiedon lisääminen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yhden vantaalaisen päiväkodin lapsiryhmän kanssa, joka on mukana VKK-Metro-hankkeessa 2010–2011. Lapsiryhmän VKK-Metroon liittyvä kehittämiskohde oli lapsen osallisuuden lisääminen. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää lapsen perushoitotilanteissa kokemia valinnan mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on laadullinen. Tutkimusaineistoa hankittiin lapsia haastattelemalla, videoimalla sekä osallistuvaa havainnointia käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin loka-joulukuussa 2010.
Keskeisimpiä havaintojamme oli se, että lapsille annettiin aikaa edetä perushoitotilanteissa omassa tahdissaan, erilaiset temperamentit huomioiden. Aikuinen tarttui lapsen aloitteisiin perushoitotilanteissa. Lapsi sai tehdä valintoja, mutta aikuisella oli viimesijainen vastuu valintojen tarkoituksenmukaisuudesta. Tutkimuspäiväkodin lapset olivat oma-aloitteisia, ja oma-aloitteisuutta tuettiin ryhmän aikuisten toimesta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yhden vantaalaisen päiväkodin lapsiryhmän kanssa, joka on mukana VKK-Metro-hankkeessa 2010–2011. Lapsiryhmän VKK-Metroon liittyvä kehittämiskohde oli lapsen osallisuuden lisääminen. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää lapsen perushoitotilanteissa kokemia valinnan mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on laadullinen. Tutkimusaineistoa hankittiin lapsia haastattelemalla, videoimalla sekä osallistuvaa havainnointia käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin loka-joulukuussa 2010.
Keskeisimpiä havaintojamme oli se, että lapsille annettiin aikaa edetä perushoitotilanteissa omassa tahdissaan, erilaiset temperamentit huomioiden. Aikuinen tarttui lapsen aloitteisiin perushoitotilanteissa. Lapsi sai tehdä valintoja, mutta aikuisella oli viimesijainen vastuu valintojen tarkoituksenmukaisuudesta. Tutkimuspäiväkodin lapset olivat oma-aloitteisia, ja oma-aloitteisuutta tuettiin ryhmän aikuisten toimesta.