Sähköisen ostolaskun käyttöönotto ja kierrätys tilitoimistossa CASE: asiakas X
Akola, Jaana (2011)
Akola, Jaana
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112966
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyä sähköisen ostolaskun käyttöönotosta ja kierrätyksestä on tilitoimistolle. Työssä selvitetään, millaiset valmiudet vaaditaan, jotta sähköisen ostolaskun käyttöönotto on mahdollista pienessä tilitoimistossa ja asiakasyrityksessä. Lisäksi selvitetään, miten tulisi toimia, jotta sähköinen ostolasku ja sen kierrätys voidaan ottaa käyttöön asiakasyrityksessä. Työssä ei mainita toimeksiantajan tietoja salassapitovelvollisuuden vuoksi.
Työssä tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusmenetelmää. Työn teoria perustuu pääosin kirjanpitolakia täydentävään kirjanpidon lautakunnan lausuntoon koneellisesta kirjanpidosta ja Finanssialan Keskusliiton materiaaliin Finvoice-välityspalvelusta. Lisäksi työssä käytettiin tutkimusmenetelmäkirjallisuutta, netti- ja lehtiartikkeleita, kirjallisuutta sähköisestä taloushallinnosta sekä toimeksiantajani käyttämän taloushallinto-ohjelman käyttöoppaita. Työn empiirinen osuus koostuu toimeksiantajan ja hänen asiakkaansa haastatteluista.
Haastatteluiden avulla saatiin selville, miten toimeksiantaja ja asiakas kokivat sähköisen ostolaskun käyttöönoton ja kierrätyksen. Toimeksiantaja ja asiakas kokivat kierrätyksen hyväksi, koska laskujen käsittely ei ollut enää ajasta ja paikasta riippuvainen; sähköisen ostolaskun käyttöönotto ja kierrätys säästää aikaa sekä helpottaa työtä. Tutkimuksen avulla pystyttiin tunnistamaan sähköisen ostolaskun kierrätyksen ongelmakohdat, minkä pohjalta toteutettiin sähköisen ostolaskun käyttöönotto ja kierrätys -ohje muille toimeksiantajan asiakkaille.
Tutkimus osoitti toimeksiantajalle, miten tulisi toimia, jotta sähköinen ostolasku ja sen kierrätys voidaan ottaa käyttöön asiakasyrityksessä. Tutkimuksen myötä toimeksiantaja ja asiakas näkivät, millainen hyöty sähköisen ostolaskun käyttöönotosta ja kierrätyksestä on heidän yritystensä kannalta. Toimeksiantaja aikoo jatkossa markkinoida palvelua myös muille asiakkailleen. Tutkimukseen osallistunut asiakas aikoo jatkossa suosia sähköistä ostolaskua paperisen laskun sijaan.
Työssä tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusmenetelmää. Työn teoria perustuu pääosin kirjanpitolakia täydentävään kirjanpidon lautakunnan lausuntoon koneellisesta kirjanpidosta ja Finanssialan Keskusliiton materiaaliin Finvoice-välityspalvelusta. Lisäksi työssä käytettiin tutkimusmenetelmäkirjallisuutta, netti- ja lehtiartikkeleita, kirjallisuutta sähköisestä taloushallinnosta sekä toimeksiantajani käyttämän taloushallinto-ohjelman käyttöoppaita. Työn empiirinen osuus koostuu toimeksiantajan ja hänen asiakkaansa haastatteluista.
Haastatteluiden avulla saatiin selville, miten toimeksiantaja ja asiakas kokivat sähköisen ostolaskun käyttöönoton ja kierrätyksen. Toimeksiantaja ja asiakas kokivat kierrätyksen hyväksi, koska laskujen käsittely ei ollut enää ajasta ja paikasta riippuvainen; sähköisen ostolaskun käyttöönotto ja kierrätys säästää aikaa sekä helpottaa työtä. Tutkimuksen avulla pystyttiin tunnistamaan sähköisen ostolaskun kierrätyksen ongelmakohdat, minkä pohjalta toteutettiin sähköisen ostolaskun käyttöönotto ja kierrätys -ohje muille toimeksiantajan asiakkaille.
Tutkimus osoitti toimeksiantajalle, miten tulisi toimia, jotta sähköinen ostolasku ja sen kierrätys voidaan ottaa käyttöön asiakasyrityksessä. Tutkimuksen myötä toimeksiantaja ja asiakas näkivät, millainen hyöty sähköisen ostolaskun käyttöönotosta ja kierrätyksestä on heidän yritystensä kannalta. Toimeksiantaja aikoo jatkossa markkinoida palvelua myös muille asiakkailleen. Tutkimukseen osallistunut asiakas aikoo jatkossa suosia sähköistä ostolaskua paperisen laskun sijaan.