ELÄMYSTALOUDEN HAASTE VISUAALISEN ALAN YRITYKSELLE
Ikonen, Anne (2011)
Ikonen, Anne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090712912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090712912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaan arvotuotannon
merkitystä sisustus- tai konseptointipalveluja myytäessä. Työn tavoitteena
oli kartuttaa tulevan yritykseni asiakaskuntaa ja muodostaa siitä selkeä asiakassegmentti.
Opinnäytetyö perustuu konstruktiiviseen tutkimusotteeseen. Tässä opinnäytetyössä
selvitin yritykseni tapaa luoda asiakasyrityksille asiakaslähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja
ja sisutusratkaisuja. Havainnoin niiden tuottamiseen liittyvää asiakasnäkökulmaa
ja asiakkaan arvontuotantoprosessia. Tämä tutkimustyö oli laadullista eli kvalitatiivista
tutkimusta, jonka tarkoituksena oli tuottaa ymmärrystä lisäävää tietoa palvelusta,
joka tuottaa arvoa asiakkaalle.
Opinnäytteen teoreettisessa osassa käsiteltiin asiakasymmärryksen ja asiakkaan arvontuotannon
merkitystä yrityksen kilpailukyvyn ja uuden visuaalisen alan liiketoiminnan
kehittämisessä. Teoreettisessa osassa esiteltiin muutamia yrityksen toimintamalleja lähestyä
eri asiakaspintoja ja kartoitettiin tietämystä jo olemassa olevista palveluprosesseista
ja tulevaisuuden palvelutarpeista.
Uuden palvelumallin syntyminen edellyttää ongelmiin pohjautuvaa tietoa sekä kykyä
havainnoida heikkoja signaaleja asiakasyritysten tulevista tarpeista. Palveluinnovaatioiden
syntyminen edellyttää arkipäivän ongelmiin pohjautuvaa tietoa.
merkitystä sisustus- tai konseptointipalveluja myytäessä. Työn tavoitteena
oli kartuttaa tulevan yritykseni asiakaskuntaa ja muodostaa siitä selkeä asiakassegmentti.
Opinnäytetyö perustuu konstruktiiviseen tutkimusotteeseen. Tässä opinnäytetyössä
selvitin yritykseni tapaa luoda asiakasyrityksille asiakaslähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja
ja sisutusratkaisuja. Havainnoin niiden tuottamiseen liittyvää asiakasnäkökulmaa
ja asiakkaan arvontuotantoprosessia. Tämä tutkimustyö oli laadullista eli kvalitatiivista
tutkimusta, jonka tarkoituksena oli tuottaa ymmärrystä lisäävää tietoa palvelusta,
joka tuottaa arvoa asiakkaalle.
Opinnäytteen teoreettisessa osassa käsiteltiin asiakasymmärryksen ja asiakkaan arvontuotannon
merkitystä yrityksen kilpailukyvyn ja uuden visuaalisen alan liiketoiminnan
kehittämisessä. Teoreettisessa osassa esiteltiin muutamia yrityksen toimintamalleja lähestyä
eri asiakaspintoja ja kartoitettiin tietämystä jo olemassa olevista palveluprosesseista
ja tulevaisuuden palvelutarpeista.
Uuden palvelumallin syntyminen edellyttää ongelmiin pohjautuvaa tietoa sekä kykyä
havainnoida heikkoja signaaleja asiakasyritysten tulevista tarpeista. Palveluinnovaatioiden
syntyminen edellyttää arkipäivän ongelmiin pohjautuvaa tietoa.