Kohti uutta kotihoitoa : kotihoidon toimintamallin muutos
Borg, Maria (2011)
Borg, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090512858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090512858
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa on toteutettu Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän peruspalvelukeskuksen kotihoidoissa työajanseuranta hoitajille. Seurannasta saatujen tulosten perusteella on esitetty toimenpide-ehdotuksia, joilla mahdollistetaan hoitajien työajan kohdentuminen välittömään asiakastyön ja vähennetään välilliseen työhön, kuten toimistolla tapahtuvaan kirjaamiseen kuluvaa työaikaa. Tässä raportissa esitetyt toimenpide-ehdotukset ovat kolmenlaisia: teknologian hyödyntäminen, päällekkäisen työn vähentäminen ja asiakkaan osallisuuden parantaminen. Aavan kotihoidoissa käytössä olevien tietojärjestelmien kautta saadun tiedon mukaan välittömään asiakastyöhön kuluu hoitajien työajasta noin 30 - 50 % ajasta ammattiryhmästä ja työvuorosta riippuen. Aavan kotihoidossa halutaan, että työajasta kohdentuu uuden toimintamallin käyttöönoton myötä 70 % välittömään asiakastyöhön. Kotihoidon toimintamallin muutokseen velvoittavat valtakunnalliset linjaukset vanhustenhuollosta, kotihoidon työntekijöiden ja asiakkaiden antama palaute kotihoidon nykytilasta. Kotihoidon työntekijät kertovat työnsä olevan kiireistä ja asiakkaille ei ole riittävästi aikaa, vaan työaikaa menee niin sanottuun näkymättömään työhön. Asiakkailta satunnaisesti saadun palautteen mukaan kotihoidoissa ei tehdä niitä tehtäviä, joita vanhusasiakas kokee tarvitsevansa ja työntekijöillä on kiire.