Kiinnostava näyteikkuna : Kiinnostavan näyteikkunan kriteerit ja niiden välittyminen katsojalle
Ervasti-Taskila, Katri (2011)
Ervasti-Taskila, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090112800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090112800
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millainen on kiinnostava näyteikkuna ja onko teoreettisesti mielenkiin-toinen näyteikkuna mielenkiintoinen myös katsojan kannalta. Teoreettiset kriteerit kiinnostavalle näyteikkunalle kerättiin lähdekirjallisuudesta. Näiden kriteereiden pohjalta laadittiin puolistrukturoitu kyselylomake, jolla tutkittiin, olivatko samat asiat kiinnostavia myös vastaajien mielestä. Opinnäytetyön tilaaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun vaatetusalan koulutusohjelma.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Tällöin pieni kuuden vastaajan otanta pystyttiin valitsemaan mahdolli-simman monipuolisin kriteerein. Vastaajat vastasivat samoihin kysymyksiin kolmen eri näyteikkunan osalta. Kysymykset olivat avoimia kysymyksiä, joita aiheen syvempi tulkitseminen vaati. Näyteikkunat oli valittu etukäteen. Vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla. Kyselyn yhteydessä tutkija suoritti vastaajien havainnointia vastaustilanteessa. Havainnointi analysoitiin näyteikkunakohtaisesti ja siitä tehtiin yhteenveto
Kyselyyn vastasivat 25¬–35-vuotiaat naiset Oulun seudulta. Vastaajat työskentelivät eri ammateissa ja heidän elämäntilanteensa ja perhesuhteensa olivat erilaiset. Lisäksi heidän kulutustottumuksensa vaatteiden suhteen olivat erilaiset. Tutkimuksessa kävi ilmi, että teoriasta löydetyt kriteerit mie-lenkiintoiselle näyteikkunalle pitivät paikkansa myös katsojien mielestä. Vastauksissa painottuivat värien tärkeys, sommittelu, mallinuket ja tuotteiden kiinnostavuus. Kaikki samat asiat, joita paino-tettiin kirjallisuudessa.
Tutkimus ei tuottanut uutta tietoa näyteikkunan kiinnostavista elementeistä. Sen tulokset tukivat kirjallisuudesta löydettyjä käytännön ohjeita mielenkiintoisen näyteikkunan rakentamiselle. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kirjallisuuden ohjeita noudattamalla saadaan aikaan myös suomalaista naista kiinnostava näyteikkuna.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Tällöin pieni kuuden vastaajan otanta pystyttiin valitsemaan mahdolli-simman monipuolisin kriteerein. Vastaajat vastasivat samoihin kysymyksiin kolmen eri näyteikkunan osalta. Kysymykset olivat avoimia kysymyksiä, joita aiheen syvempi tulkitseminen vaati. Näyteikkunat oli valittu etukäteen. Vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla. Kyselyn yhteydessä tutkija suoritti vastaajien havainnointia vastaustilanteessa. Havainnointi analysoitiin näyteikkunakohtaisesti ja siitä tehtiin yhteenveto
Kyselyyn vastasivat 25¬–35-vuotiaat naiset Oulun seudulta. Vastaajat työskentelivät eri ammateissa ja heidän elämäntilanteensa ja perhesuhteensa olivat erilaiset. Lisäksi heidän kulutustottumuksensa vaatteiden suhteen olivat erilaiset. Tutkimuksessa kävi ilmi, että teoriasta löydetyt kriteerit mie-lenkiintoiselle näyteikkunalle pitivät paikkansa myös katsojien mielestä. Vastauksissa painottuivat värien tärkeys, sommittelu, mallinuket ja tuotteiden kiinnostavuus. Kaikki samat asiat, joita paino-tettiin kirjallisuudessa.
Tutkimus ei tuottanut uutta tietoa näyteikkunan kiinnostavista elementeistä. Sen tulokset tukivat kirjallisuudesta löydettyjä käytännön ohjeita mielenkiintoisen näyteikkunan rakentamiselle. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kirjallisuuden ohjeita noudattamalla saadaan aikaan myös suomalaista naista kiinnostava näyteikkuna.