Vaatesuunnittelukilpailut ja niiden vaikutus suunnittelijoiden urakehitykselle
Sandbacka, Niko (2011)
Sandbacka, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090112799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090112799
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia vaatesuunnittelukilpailuja ja sitä, millä tavoin ne vaikuttavat suunnittelijoiden uraan. Aihe perustuu kirjoittajan omaan kokemukseen vaatesuunnittelukilpailuista. Aikaisempaa tietoa aiheesta vaikutti olevan vähän, joten tutkimukselle oli selkeä tarve. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa suunnittelijoille, opiskelijoille ja opettajille.
Tutkimusmenetelmät olivat pääasiassa kvalitatiivisia sekä empiirisiä. E-kyselylomakkeet lähetettiin vaatesuunnittelijoille, koulujen edustajille, vaatetusalan ammattilaisille ja median edustajille. Valitut suunnittelijat olivat voittaneet vähintään yhden kilpailun. Koulujen edustajat olivat vaatetussuunnittelun opettajia tai -osaston johtajia. Median edustajat valittiin suurista vaikutusvaltaisista muotilehdistä ja erilaisista PR-yrityksistä. Vaatetusalan ammattilaiset olivat tunnustettuja freelancereita tai he työskentelivät keskisuurissa tai suurissa yrityksissä. Empiirinen tutkimus perustui kirjoittajan omiin kokemuksiin, joka tarjosi käytännöllisiä ja suuntaa antavia tuloksia. Lisätutkimukset ovat tarpeen, jotta aiheeseen saataisiin tarkempia päätelmiä.
E-kyselylomakkeiden tulokset paljastivat, että suunnittelukilpailuihin osallistuminen on hyödyllistä. Suunnittelijat saivat kokemuksia, työtilaisuuksia ja uusia kontakteja, jotka ovat tärkeitä vaatetusalalla. Tulokset paljastivat myös, että kilpailut eivät ole helppoja kanavia menestyneeseen uraan tai tähteyteen. Suunnittelijoiden täytyi työskennellä ahkerasti kilpailun voittamisen jälkeen. Monet vastaajat mainitsivat, että suunnittelijat eivät osaa edustaa itseään mediassa. Tutkimuksessa paljastui myös ristiriitaisia näkökulmia koulujen ja suunnittelijoiden kesken siitä, millaista tukea opiskelijoiden tulisi saada kouluista ja opettajilta.
Kirjoittaja suosittelee, että koulut tarjoaisivat suunnittelun opiskelijoille mediakasvatus -kursseja siitä, miten toimia ja edustaa itseään sekä mallistoaan mediassa. Tämä voisi ratkaista joitakin niistä ongelmista, joita suunnittelijat ovat kohdanneet. Lisäksi kirjoittaja suosittelee tiiviimpää yhteistyötä koulujen ja opiskelijoiden kesken. Vaatesuunnittelukilpailut tarjoavat erinomaisia tilaisuuksia suunnittelijoille esitellä omia mallistojaan. Suunnittelijoiden tulisi kuitenkin muistaa, että kilpailut eivät ole automaattisia menestyskoneita ja suunnittelijoiden tulisi valmistautua kunnolla, ennen kilpailuihin osallistumista.
Tutkimusmenetelmät olivat pääasiassa kvalitatiivisia sekä empiirisiä. E-kyselylomakkeet lähetettiin vaatesuunnittelijoille, koulujen edustajille, vaatetusalan ammattilaisille ja median edustajille. Valitut suunnittelijat olivat voittaneet vähintään yhden kilpailun. Koulujen edustajat olivat vaatetussuunnittelun opettajia tai -osaston johtajia. Median edustajat valittiin suurista vaikutusvaltaisista muotilehdistä ja erilaisista PR-yrityksistä. Vaatetusalan ammattilaiset olivat tunnustettuja freelancereita tai he työskentelivät keskisuurissa tai suurissa yrityksissä. Empiirinen tutkimus perustui kirjoittajan omiin kokemuksiin, joka tarjosi käytännöllisiä ja suuntaa antavia tuloksia. Lisätutkimukset ovat tarpeen, jotta aiheeseen saataisiin tarkempia päätelmiä.
E-kyselylomakkeiden tulokset paljastivat, että suunnittelukilpailuihin osallistuminen on hyödyllistä. Suunnittelijat saivat kokemuksia, työtilaisuuksia ja uusia kontakteja, jotka ovat tärkeitä vaatetusalalla. Tulokset paljastivat myös, että kilpailut eivät ole helppoja kanavia menestyneeseen uraan tai tähteyteen. Suunnittelijoiden täytyi työskennellä ahkerasti kilpailun voittamisen jälkeen. Monet vastaajat mainitsivat, että suunnittelijat eivät osaa edustaa itseään mediassa. Tutkimuksessa paljastui myös ristiriitaisia näkökulmia koulujen ja suunnittelijoiden kesken siitä, millaista tukea opiskelijoiden tulisi saada kouluista ja opettajilta.
Kirjoittaja suosittelee, että koulut tarjoaisivat suunnittelun opiskelijoille mediakasvatus -kursseja siitä, miten toimia ja edustaa itseään sekä mallistoaan mediassa. Tämä voisi ratkaista joitakin niistä ongelmista, joita suunnittelijat ovat kohdanneet. Lisäksi kirjoittaja suosittelee tiiviimpää yhteistyötä koulujen ja opiskelijoiden kesken. Vaatesuunnittelukilpailut tarjoavat erinomaisia tilaisuuksia suunnittelijoille esitellä omia mallistojaan. Suunnittelijoiden tulisi kuitenkin muistaa, että kilpailut eivät ole automaattisia menestyskoneita ja suunnittelijoiden tulisi valmistautua kunnolla, ennen kilpailuihin osallistumista.