Akuutissa psyykkisessa kriisissä oleva asiakas : opas ensihoidossa työskentelevälle
Auranen, Maarit; Kontulainen, Merja (2011)
Auranen, Maarit
Kontulainen, Merja
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011083112782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011083112782
Tiivistelmä
Ensihoito on alan ammattilaisen tekemää arviota ja hoitoa. Ensihoitopalvelu on terveydenhuollon päivystyksellistä toimintaa, jolla turvataan korkealaatuinen potilaan hoito. Fyysisen ensiavun lisäksi ensihoito kattaa myös psyykkisen ensiavun. Ensihoitona akuutisti kriisiytyneelle asiakkaalle tarjotaan fyysisen ensihoidon lisäksi turvaa ja tuetaan omatoimisuutta. Psykososiaalinen tuki tulee järjestää mahdollisimman nopeasti. Asiakasta tulee informoida rehellisesti ja asiallisesti. Auttajan aito läsnäolo, kuunteleminen ja rauhallisuus vaikuttavat asiakkaaseen positiivisesti. Viestinnässä ja vuorovaikutuksessa huomioidaan verbaalisen viestinnän lisäksi myös nonverbaalisen viestinnän muodot ja vaikutus asiakkaan vointiin. Auttajan oma jaksaminen ja hyvinvointi lisäävät auttajan resursseja ja parantavat auttamisen laatua.
Tämän projektin tehtävänä oli tuottaa Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen käyttöön opas akuutissa kriisissä olevan asiakkaan kohtaamiseen ensihoitotehtävissä. Oppaan tavoitteena on lisätä ensihoitotehtävissä toimivien valmiuksia tunnistaa ja kohdata akuutissa psyykkisessä kriisissä oleva asiakas sekä antaa valmiuksia ja keinoja tällaisen asiakkaan kanssa työskentelyyn.
Opas toteutettiin Microsoft Office 2003 Power Point diaesitysohjelmalla Varsinais- Suomen aluepelastuslaitoksen logolla varustetulle pohjalle. Opas sisältää helposti luettavissa olevassa muodossa tietoa akuutin psyykkisen kriisin oirekuvasta ja ensihoidosta. Opas tallennetaan Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen koulutuskansioon, jossa se on työntekijöiden käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. Verkkoon tallennettu opas on päivitettävissä, jolloin tiedon oikeellisuus voidaan turvata. Oppaan voi myös tulostaa. Psykososiaalisen tuen järjestäminen on 1.5.2011 alkaen läkisääteistä, mikä tekee oppaasta ajankohtaisen. Jatkossa voi selvittää, kuinka Varsinais– Suomen aluepelastuslaitoksen ensihoidon parissa työskentelevät ovat kokeneet oppaan ja onko siitä ollut heille hyötyä. Tulevaisuudessa voisi selvittää ensihoidossa työskentelevien kokemuksia akuutissa psyykkisessä kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisesta ja mahdollisesti esiintyvistä ongelmista.
Tämän projektin tehtävänä oli tuottaa Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen käyttöön opas akuutissa kriisissä olevan asiakkaan kohtaamiseen ensihoitotehtävissä. Oppaan tavoitteena on lisätä ensihoitotehtävissä toimivien valmiuksia tunnistaa ja kohdata akuutissa psyykkisessä kriisissä oleva asiakas sekä antaa valmiuksia ja keinoja tällaisen asiakkaan kanssa työskentelyyn.
Opas toteutettiin Microsoft Office 2003 Power Point diaesitysohjelmalla Varsinais- Suomen aluepelastuslaitoksen logolla varustetulle pohjalle. Opas sisältää helposti luettavissa olevassa muodossa tietoa akuutin psyykkisen kriisin oirekuvasta ja ensihoidosta. Opas tallennetaan Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen koulutuskansioon, jossa se on työntekijöiden käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. Verkkoon tallennettu opas on päivitettävissä, jolloin tiedon oikeellisuus voidaan turvata. Oppaan voi myös tulostaa. Psykososiaalisen tuen järjestäminen on 1.5.2011 alkaen läkisääteistä, mikä tekee oppaasta ajankohtaisen. Jatkossa voi selvittää, kuinka Varsinais– Suomen aluepelastuslaitoksen ensihoidon parissa työskentelevät ovat kokeneet oppaan ja onko siitä ollut heille hyötyä. Tulevaisuudessa voisi selvittää ensihoidossa työskentelevien kokemuksia akuutissa psyykkisessä kriisissä olevan asiakkaan kohtaamisesta ja mahdollisesti esiintyvistä ongelmista.