Henkilökohtaisten avustajien koulutuksen sisältö
Mäkinen, Marjo (2011)
Mäkinen, Marjo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082612722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082612722
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tarkoituksena oli kerätä tietoa henkilökohtaisilta avustajilta sekä henkilökohtaisten avustajien työnantajilta eli vaikeavammaisilta henkilöiltä millaista kou-lutusta he toivoisivat henkilökohtaisille avustajille. Tämän pohjalta tavoitteenani oli tehdä pohja henkilökohtaisten avustajien koulutuksen sisällöksi.
Henkilökohtaisille avustajille ei ole olemassa ammattitutkintoa eikä mitään yhtenäistä koulutusta Suomessa. Useimmiten vammainen henkilö itse perehdyttää avustajansa. Henkilökohtaisiksi avustajiksi haluaville järjestetään työvoimapoliittista koulutusta, joka on osa lähihoitajatutkintoa eikä näin vastaa avustajien koulutustarvetta. Oman ko-kemukseni mukaan avustajilla oli kuitenkin tarvetta juuri heille suunnattuun koulutukseen.
Keräsin aineiston tutkimukseeni verkkokyselyllä. Avustajaportti.fi –verkkopalvelun sivuilla oli linkki sekä henkilökohtaisille avustajille että työnantajille omaan kyselyyn 27.2.-31.3.2011 välisenä aikana. Vastauksia sain 117 avustajalta ja 85 työnantajalta.
Avustajat ja työnantajat olivat lähes yhtä mieltä siitä, että avustajien koulutuksessa olisi tärkeää opiskella työelämäosaamista, vammaisen henkilön kohtaamista sekä vammaisuuden tuomia haasteita. Myös työlainsäädäntöä ja työsuhdeasioita, apuvälineasioita, ensiapua, eri vammaryhmien opiskelua, vuorovaikutustaitoja, henkilökohtaista avustaja -järjestelmää sekä ergonomiaa molemmat ryhmät pitivät tärkeänä.
Vastausten perusteella laadin koulutuksen sisällön. Koulutus kestää seitsemän päivää ja sisältää seuraavat osa-alueet: Henkilökohtaisen avustajan työn perusteet, työelämäosaaminen, työssä jaksaminen, vammaispalvelulaki ja henkilökohtainen avustaja –järjestelmä, työlainsäädäntö ja työsuojelu, vuorovaikutustaidot, eri vammaryhmät, vammaisen henkilön kohtaaminen, vammaisuuden tuomat haasteet arjessa, apuvälineet, ergonomia ja ensiapu sekä työssäoppimisjakso.
Henkilökohtaisille avustajille ei ole olemassa ammattitutkintoa eikä mitään yhtenäistä koulutusta Suomessa. Useimmiten vammainen henkilö itse perehdyttää avustajansa. Henkilökohtaisiksi avustajiksi haluaville järjestetään työvoimapoliittista koulutusta, joka on osa lähihoitajatutkintoa eikä näin vastaa avustajien koulutustarvetta. Oman ko-kemukseni mukaan avustajilla oli kuitenkin tarvetta juuri heille suunnattuun koulutukseen.
Keräsin aineiston tutkimukseeni verkkokyselyllä. Avustajaportti.fi –verkkopalvelun sivuilla oli linkki sekä henkilökohtaisille avustajille että työnantajille omaan kyselyyn 27.2.-31.3.2011 välisenä aikana. Vastauksia sain 117 avustajalta ja 85 työnantajalta.
Avustajat ja työnantajat olivat lähes yhtä mieltä siitä, että avustajien koulutuksessa olisi tärkeää opiskella työelämäosaamista, vammaisen henkilön kohtaamista sekä vammaisuuden tuomia haasteita. Myös työlainsäädäntöä ja työsuhdeasioita, apuvälineasioita, ensiapua, eri vammaryhmien opiskelua, vuorovaikutustaitoja, henkilökohtaista avustaja -järjestelmää sekä ergonomiaa molemmat ryhmät pitivät tärkeänä.
Vastausten perusteella laadin koulutuksen sisällön. Koulutus kestää seitsemän päivää ja sisältää seuraavat osa-alueet: Henkilökohtaisen avustajan työn perusteet, työelämäosaaminen, työssä jaksaminen, vammaispalvelulaki ja henkilökohtainen avustaja –järjestelmä, työlainsäädäntö ja työsuojelu, vuorovaikutustaidot, eri vammaryhmät, vammaisen henkilön kohtaaminen, vammaisuuden tuomat haasteet arjessa, apuvälineet, ergonomia ja ensiapu sekä työssäoppimisjakso.