Opiskelijoiden ostokäyttäytyminen hedelmät ja vihannekset -osastolla
Holmström, Milko; Torkkeli, Sami (2011)
Holmström, Milko
Torkkeli, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082612719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082612719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ensisijaista tietoa kuluttajien osto- ja kulutuskäyttäytymisestä päivittäistavarakauppojen hedelmät ja vihannekset – osastolla. Tutkimuskohteeksi kuluttajista valittiin opiskelijat. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen kohderyhmä rajattiin Laurea-ammattikorkeakoulun kolmeen paikallisyksikköön, jotka olivat Tikkurila, Kerava ja Hyvinkää.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osiosta, joissa tarkastellaan päivittäistavarakaupan kilpailukeinoja, kuluttajan ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä kuluttajan ostoprosessia. Opinnäytetyön kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin 26.1.2011 – 9.2.2011 välisenä aikana. Kyselytutkimus toteutettiin sähköistä e-lomaketta käyttäen ja linkki tutkimukseen välitettiin sähköpostilla tutkimuksen kohderyhmälle. Tutkimustuloksien analysointiin käytettiin SPSS 19.0 tilastointiohjelmaa ja tulkintojen avuksi tehdyt pylväsdiagrammit sekä taulukot tehtiin Microsoft Excel - taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen. Opiskelijoiden ostokäyttäytyminen hedelmät ja vihannekset - osastolla tutkimukseen osallistui yhteensä 574 Laurea-ammattikorkeakouluopiskelijaa.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan opiskelijat käyttävät eri päivittäistavarakauppaketjuista eniten S-ryhmää sekä Keskoa. Eri ketjujen hedelmät ja vihannekset – osaston kokonaislaadusta parhaiten on onnistunut vastaajien mielestä Keskon ketju. Kyselytutkimukseen osallistuneet pitävät päivittäistavarakauppojen hedelmät ja vihannekset – osastoa tärkeimpänä tekijänä, verrattaessa kauppojen eri osastojen vaikutusta onnistuneeseen ostokokemukseen. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös tehdä johtopäätös, että hedelmät ja vihannekset ovat opiskelijoille tärkeitä. Erityisesti luomutuotteita ja lähiruokaa toivottiin kovasti lisää ruokakauppojen valikoimiin, mutta niiden hintaa pidetään yleisesti liian kalliina.
Kyselylomakkeessa kysyttiin vastaajilta myös palautetta sekä omia kehitysehdotuksia hedelmät ja vihannekset – osastolle. Avoimissa vastauksissaan opiskelijat kiinnittivät runsaasti huomiota hedelmien ja vihannesten tuoreuteen, laatuun, hintaan, luomutuotteisiin ja lähiruokaan. Vastauksien perusteella hedelmät ja vihannekset – osastoilta löytyy liian paljon huonokuntoisia tuotteita eikä niitä kerätä riittävän nopeasti ja tarkasti pois.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osiosta, joissa tarkastellaan päivittäistavarakaupan kilpailukeinoja, kuluttajan ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä kuluttajan ostoprosessia. Opinnäytetyön kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin 26.1.2011 – 9.2.2011 välisenä aikana. Kyselytutkimus toteutettiin sähköistä e-lomaketta käyttäen ja linkki tutkimukseen välitettiin sähköpostilla tutkimuksen kohderyhmälle. Tutkimustuloksien analysointiin käytettiin SPSS 19.0 tilastointiohjelmaa ja tulkintojen avuksi tehdyt pylväsdiagrammit sekä taulukot tehtiin Microsoft Excel - taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen. Opiskelijoiden ostokäyttäytyminen hedelmät ja vihannekset - osastolla tutkimukseen osallistui yhteensä 574 Laurea-ammattikorkeakouluopiskelijaa.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan opiskelijat käyttävät eri päivittäistavarakauppaketjuista eniten S-ryhmää sekä Keskoa. Eri ketjujen hedelmät ja vihannekset – osaston kokonaislaadusta parhaiten on onnistunut vastaajien mielestä Keskon ketju. Kyselytutkimukseen osallistuneet pitävät päivittäistavarakauppojen hedelmät ja vihannekset – osastoa tärkeimpänä tekijänä, verrattaessa kauppojen eri osastojen vaikutusta onnistuneeseen ostokokemukseen. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös tehdä johtopäätös, että hedelmät ja vihannekset ovat opiskelijoille tärkeitä. Erityisesti luomutuotteita ja lähiruokaa toivottiin kovasti lisää ruokakauppojen valikoimiin, mutta niiden hintaa pidetään yleisesti liian kalliina.
Kyselylomakkeessa kysyttiin vastaajilta myös palautetta sekä omia kehitysehdotuksia hedelmät ja vihannekset – osastolle. Avoimissa vastauksissaan opiskelijat kiinnittivät runsaasti huomiota hedelmien ja vihannesten tuoreuteen, laatuun, hintaan, luomutuotteisiin ja lähiruokaan. Vastauksien perusteella hedelmät ja vihannekset – osastoilta löytyy liian paljon huonokuntoisia tuotteita eikä niitä kerätä riittävän nopeasti ja tarkasti pois.