Uusi yritys - soitonopettaja apuna musiikkisuhteen työstämisessä ja soittamisen ilon palauttamisessa
Kiiski, Anna (2011)
Kiiski, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082412676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082412676
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee työskentelemistä opettajana sellaisen oppilaan kanssa, jonka historia viulunsoiton parissa on jättänyt jälkeensä epäonnistumisen tunteen ja kielteisen suhteen musiikin harrastamiseen. Työni sisältää ajatuksia soittoharrastuksensa uudelleen aloittavan oppilaan kokemuksista, huomioita tällaisen oppilaan kanssa työskentelemisestä opettajana ja opettamisen etiikasta. Työni pohjautuu seitsemän kuukauden mittaiseen opetusprosessiin erään aikuisoppilaan kanssa.
Opetuksen lähtökohdiksi muotoutui voimaantuminen ja oppilaan pystyvyydentunteen vahvistaminen oppimista edistävinä tekijöinä. Tärkeää oli oppilaan prosessiin liittyvien tunteiden huomioiminen ja niistä keskusteleminen sekä hyvän opetusilmapiirin vaaliminen. Painopiste oli oppilaan henkisessä valmennuksessa, itseilmaisumahdollisuuksien ja soittamisen ilon etsimisessä sekä improvisoinnissa.
Opetusprosessi sai aikaan muutoksen oppilaan suhtautumisessa musiikkiin ja
viulunsoittamiseen. Hän koki ylittäneensä omat odotuksensa ja oppineensa ymmärtämään, että viulukin voi olla väylä itseilmaisulle. Prosessi opetti minulle, että tilan antaminen oppilaan persoonalle opetustilanteessa voi mahdollistaa positiivisen muutoksen hänen musiikkisuhteessaan ja asenteessaan soittamista kohtaan. Opettajan on tärkeintä uskoa oppilaan potentiaaliin yli tämän omien käsitysten.
Opetuksen lähtökohdiksi muotoutui voimaantuminen ja oppilaan pystyvyydentunteen vahvistaminen oppimista edistävinä tekijöinä. Tärkeää oli oppilaan prosessiin liittyvien tunteiden huomioiminen ja niistä keskusteleminen sekä hyvän opetusilmapiirin vaaliminen. Painopiste oli oppilaan henkisessä valmennuksessa, itseilmaisumahdollisuuksien ja soittamisen ilon etsimisessä sekä improvisoinnissa.
Opetusprosessi sai aikaan muutoksen oppilaan suhtautumisessa musiikkiin ja
viulunsoittamiseen. Hän koki ylittäneensä omat odotuksensa ja oppineensa ymmärtämään, että viulukin voi olla väylä itseilmaisulle. Prosessi opetti minulle, että tilan antaminen oppilaan persoonalle opetustilanteessa voi mahdollistaa positiivisen muutoksen hänen musiikkisuhteessaan ja asenteessaan soittamista kohtaan. Opettajan on tärkeintä uskoa oppilaan potentiaaliin yli tämän omien käsitysten.