Musiikki työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden toimintakyvyn tukemisessa
Rytky, Kaisa (2011)
Rytky, Kaisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082212639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082212639
Tiivistelmä
Tutkitun tiedon määrä muistisairauksista kasvaa koko ajan, ja Suomessa on 7000–8000 alle 65-vuotiasta etenevän muistisairauden diagnoosin saanutta. Työikäisten muistisairauteen sairastuneiden määrä on siis huomattava, ja tässä ryhmässä oman erityishaasteensa tuovat ensinnäkin sairauden erottaminen yleisestä uupumisesta ja toisekseen vielä aktiivisessa elämänvaiheessa olevien sairastuneiden kokonaisvaltainen tukeminen oikealla tavalla.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli saada tietoa siitä, miten musiikkia voidaan käyttää muistisairaiden toimintakyvyn tukemisessa. Käytetyn tietoperustan mukaan toimintakyky voidaan jakaa fyysiseen, psyykkiseen, kognitiiviseen ja sosiaaliseen ulottuvuuteen, joita voidaan tukea erilaisilla toiminnoilla. Lisäksi toimijuuden käsite auttaa määrittämään sitä, kuinka hyvin kyseessä oleva henkilö olemassa olevaa toimintakykyään käyttää.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin työikäisenä muistisairauteen sairastuneille tarkoitetussa vertaistoimintayksikössä. Kohdejoukkona oli ryhmä, jonka koko eri kertoina oli 5–8 ja ikähaarukka 64–75. Toteutin neljä erilaista musiikkituokiota, joilla kullakin oli oma teemansa. Teemat tukivat osallistujien toimintakyvyn eri ulottuvuuksia eli fyysistä, psyykkistä, kognitiivista ja sosiaalista toimintakykyä. Keräsin toiminnasta suullista palautetta asiakkailta ja työntekijöiltä sekä pidin reflektiopäiväkirjaa.
Saamani palautteen mukaan toiminta onnistui ja asiakkaat kokivat positiivisia elämyksiä laulamisessa, soittamisessa, maalaamisessa ja sanoittamisessa. Työntekijöiltä saamani palaute liittyi ohjaustilanteisiin. Oman arvioni mukaan huomiota on kiinnitettävä ryhmädynamiikkaan, ohjaajan roolin aktiivisuuteen, käytännön järjestelyjen sujuvuuteen ja toimintojen valitsemiseen kyseessä olevien asiakkaiden mukaan. Hyviä jatkotutkimusaiheita olisivat musiikin vaikutukset ja käyttö vanhustyön alalla sekä erityisesti muistisairaiden parissa käytetty musiikki työkaluna.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli saada tietoa siitä, miten musiikkia voidaan käyttää muistisairaiden toimintakyvyn tukemisessa. Käytetyn tietoperustan mukaan toimintakyky voidaan jakaa fyysiseen, psyykkiseen, kognitiiviseen ja sosiaaliseen ulottuvuuteen, joita voidaan tukea erilaisilla toiminnoilla. Lisäksi toimijuuden käsite auttaa määrittämään sitä, kuinka hyvin kyseessä oleva henkilö olemassa olevaa toimintakykyään käyttää.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin työikäisenä muistisairauteen sairastuneille tarkoitetussa vertaistoimintayksikössä. Kohdejoukkona oli ryhmä, jonka koko eri kertoina oli 5–8 ja ikähaarukka 64–75. Toteutin neljä erilaista musiikkituokiota, joilla kullakin oli oma teemansa. Teemat tukivat osallistujien toimintakyvyn eri ulottuvuuksia eli fyysistä, psyykkistä, kognitiivista ja sosiaalista toimintakykyä. Keräsin toiminnasta suullista palautetta asiakkailta ja työntekijöiltä sekä pidin reflektiopäiväkirjaa.
Saamani palautteen mukaan toiminta onnistui ja asiakkaat kokivat positiivisia elämyksiä laulamisessa, soittamisessa, maalaamisessa ja sanoittamisessa. Työntekijöiltä saamani palaute liittyi ohjaustilanteisiin. Oman arvioni mukaan huomiota on kiinnitettävä ryhmädynamiikkaan, ohjaajan roolin aktiivisuuteen, käytännön järjestelyjen sujuvuuteen ja toimintojen valitsemiseen kyseessä olevien asiakkaiden mukaan. Hyviä jatkotutkimusaiheita olisivat musiikin vaikutukset ja käyttö vanhustyön alalla sekä erityisesti muistisairaiden parissa käytetty musiikki työkaluna.