Klassisen musiikin tuotannolliset haasteet ja mahdollisuudet : Poikkeavanlaiset konserttiympäristöt
Kallio, Meri (2011)
Kallio, Meri
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011081612617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011081612617
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni klassisen musiikin tuotantoprosesseja, jotka poikkeavat yleisestä konserttiti-lanteesta. Käyn läpi perinteistä konserttitraditiota, siihen johtanutta historiaa sekä vaihtoehtoisia toteutus-tapoja. Perehdyn kahteen klassisen musiikin festivaaliin tuotannollisesta näkökulmasta, käsitellen tuotan-toprosessien haasteita, mahdollisuuksia, riskejä sekä piirteitä, jotka tekevät näistä toteutuksista ainutlaa-tuisia ja toteuttamisen arvoisia. Käyn läpi myös sinfoniaorkesterin historiaa ja esittelen merkittävimpiä konserttitaloja- ja areenoita.
Työssäni käsittelen myös klassista musiikkia klubiympäristöissä, osana vaihtoehtoisia toteutustapoja. Pohdin näitä mahdollisuuksia osana klassisen musiikin tilannetta yleensä. Pyrin löytämään erilaisia mah-dollisuuksia klassisen musiikin toteuttamiseen konserttisalien ulkopuolella. Käsittelen näitä mahdolli-suuksia ja klassisen musiikin tilannetta tänä päivänä, jonka takia nämä vaihtoehtoiset toteutukset ovat mielestäni tärkeitä.
Tavoitteenani on laajentaa sitä näkemystä jonka mukaan klassisen musiikki kuuluu tiettyyn ympäristöön. Pyrin hälventämään näitä käsityksiä ja herättää ideoita ja innostusta uudenlaisiin toteutusmuotoihin.
Paneudun kahteen festivaaliin; LuostoClassic Festivaaliin ja Pyynikki Festivaaliin. Tietoni pohjautuvat omiin kokemuksiin, lähdekirjallisuuteen sekä haastatteluihin. Haluan painottaa, että suuri osa käyttämäs-täni aineistosta on omia muistiinpanoja ja dokumentteja, joita olen kerännyt vuosilta 2007–2009 ollessani Pyynikillä festivaaleissa töissä tuotannollisissa tehtävissä. Työn lopussa pohdin käsittelemiäni projekteja vertaillen tuotantoja toisiinsa ja niissä käytettyjä tuotannollisia toimia. Pyrin muodostamaan kokonaisku-van tuotantoprosesseista haasteineen sekä riskeineen, jotka voidaan kääntää mahdollisuuksiksi.
Työssäni käsittelen myös klassista musiikkia klubiympäristöissä, osana vaihtoehtoisia toteutustapoja. Pohdin näitä mahdollisuuksia osana klassisen musiikin tilannetta yleensä. Pyrin löytämään erilaisia mah-dollisuuksia klassisen musiikin toteuttamiseen konserttisalien ulkopuolella. Käsittelen näitä mahdolli-suuksia ja klassisen musiikin tilannetta tänä päivänä, jonka takia nämä vaihtoehtoiset toteutukset ovat mielestäni tärkeitä.
Tavoitteenani on laajentaa sitä näkemystä jonka mukaan klassisen musiikki kuuluu tiettyyn ympäristöön. Pyrin hälventämään näitä käsityksiä ja herättää ideoita ja innostusta uudenlaisiin toteutusmuotoihin.
Paneudun kahteen festivaaliin; LuostoClassic Festivaaliin ja Pyynikki Festivaaliin. Tietoni pohjautuvat omiin kokemuksiin, lähdekirjallisuuteen sekä haastatteluihin. Haluan painottaa, että suuri osa käyttämäs-täni aineistosta on omia muistiinpanoja ja dokumentteja, joita olen kerännyt vuosilta 2007–2009 ollessani Pyynikillä festivaaleissa töissä tuotannollisissa tehtävissä. Työn lopussa pohdin käsittelemiäni projekteja vertaillen tuotantoja toisiinsa ja niissä käytettyjä tuotannollisia toimia. Pyrin muodostamaan kokonaisku-van tuotantoprosesseista haasteineen sekä riskeineen, jotka voidaan kääntää mahdollisuuksiksi.