Kriisitilannejohtaminen : Miten johtaa ihmisiä organisaation kriisitilanteissa?
Niemi, Pasi (2011)
Niemi, Pasi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011072912544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011072912544
Tiivistelmä
Mikään ei tuo organisaation johtamisen hyviä ja huonoja puolia esille niin selkeästi kuin sen normaalista toimintaympäristöstä poikkeava erikoistilanne, kuten kriisi. Kriisitilanteessa tulee ilmi johdon todellinen kompetenssi ja arvomaailma. Miten käy ihmisten johtamisen kriisitilanteessa? Ihmisten johtamisesta puhutaan ja kirjoitetaan nykyään varsin paljon, etenkin sen puutteesta työelämässä. Työelämän karu arki ei viime kädessä aina suosi hyvää ihmisten johtamista ja sen perusteella tehtyjä ratkaisuja. Ensisijaisesti kriisitilanteissa, kriisin luonteesta riippuen, suositaan helpommin taloudellisiin aspekteihin perustuvaa päätöksentekoa. Syynä tähän voi olla, että hyvän ihmisten johtamisen hyötyjä ei pystytä yksiselitteisesti mittaamaan. Niitä ei pystytä välttämättä todentamaan niin nopeasti, kuin kvartaalitalouden puristuksessa monessa organisaatiossa olisi tarve. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kriisitilanteen erityisvaatimukset ihmisten johtamisessa sekä onnistuneen kriisitilannejohtamisen tärkeimmät elementit. Tutkimusta ei sidottu mihinkään nimenomaiseen yritykseen, organisaatioon tai johtamismalliin. Työssä on sovellettu olemassa olevaa teoriaa tutkimalla sekundäärinä tietolähteenä kirjallisia lähteitä monipuolisesti. Tutkijan omaa esimieskokemusta erilaisissa organisaatioissa ja toimintaympäristöissä on yhtälailla hyödynnetty. Primäärin tietolähteen muodosti kvalitatiivinen kenttätutkimus, jonka kohteena oli eri aloilta koottu haastateltavien johtajien ja esimiesten monipuolinen joukko. Näiden kahden tutkimusmenetelmän tuottamaa tietoa vertailtiin keskenään lopullisten johtopäätösten tekemiseksi. Tutkimuksen tuloksina on selvitetty, mitkä tekijät korostuvat ihmisten johtamisessa organisaation kriisitilanteissa ja mitkä asiat ovat tärkeitä kriisitilannejohtamisen onnistumisen kannalta. Tutkimuksen johtopäätöksinä ovat, että hyvä ihmisten johtaminen luo organisaatiolle erinomaisen perustan kriisitilanteista selviämiselle ja kriisissä voidaan hyödyntää hyvän ihmisten johtamisen metodeita menestyksekkäästi kriisitilanteen erityisvaatimukset huomioiden. Hyvä ihmisten johtaminen kannattaa ja tuo organisaatiolle tältä osin hyvät toiminnalliset lähtökohdat niin kriisitilanteessa kuin sen rutiininomaisessa toimintaympäristössäkin.