Lastenvaateostoksilla Internetissä
Suuronen, Merja (2011)
Suuronen, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011072612534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011072612534
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella tekijöitä, jotka vaikuttavat lastenvaatteiden ostopäätökseen. Eräänä tutkittavana tekijänä oli ekologisesti ja eettisesti tuotetut lastenvaatteet. Tutkimuksessa selvitettiin myös perheiden verkkokaupoissa asiointia, ja sitä ovatko verkkokaupat jo todellinen vaihtoehto perinteiselle myymälälle.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka julkaistiin Internetissä lapsiaiheisella vauvat.net -keskustelupalstalla, sekä sähköpostilla lähetettynä satunnaisesti valituille henkilöille yrittäjän asiakasrekisteristä. Vastauksia kertyi yhteensä 235 kappaletta alle viikon aikana huhtikuussa 2010.
Noin puolet vastaajista piti vaatteen ulkonäköä tärkeimpänä lastenvaatevalintaan vaikuttavana tekijänä. Suurin osa vastaajista piti melko tärkeänä lastenvaatteen valmistusmaata, ja merkittävälle osalle myös tuotteen ympäristöystävällisyys oli tärkeä asia. Sen sijaan ekologisesti ja eettisesti
tuotetusta vaatteesta ei oltu yleensä valmiista maksamaan kalliimpaa hintaa. Lähes kaikki vastaajat käyttivät verkkokauppoja lastenvaateostoksissaan, merkittävä osa jopa yleisimpänä ostopaikkana. Suurimmalla osalla oli myös enimmäkseen vain hyviä kokemuksia verkkokaupoissa asioimisestaan.
Tutkimusta on tarkoitus hyödyntää liiketoiminnan laajentamisessa verkkokauppaympäristöön. Tulokset antavat tietoa lastenvaatteiden valintaperusteista, joiden avulla yritys voi määritellä myytävän valikoiman.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka julkaistiin Internetissä lapsiaiheisella vauvat.net -keskustelupalstalla, sekä sähköpostilla lähetettynä satunnaisesti valituille henkilöille yrittäjän asiakasrekisteristä. Vastauksia kertyi yhteensä 235 kappaletta alle viikon aikana huhtikuussa 2010.
Noin puolet vastaajista piti vaatteen ulkonäköä tärkeimpänä lastenvaatevalintaan vaikuttavana tekijänä. Suurin osa vastaajista piti melko tärkeänä lastenvaatteen valmistusmaata, ja merkittävälle osalle myös tuotteen ympäristöystävällisyys oli tärkeä asia. Sen sijaan ekologisesti ja eettisesti
tuotetusta vaatteesta ei oltu yleensä valmiista maksamaan kalliimpaa hintaa. Lähes kaikki vastaajat käyttivät verkkokauppoja lastenvaateostoksissaan, merkittävä osa jopa yleisimpänä ostopaikkana. Suurimmalla osalla oli myös enimmäkseen vain hyviä kokemuksia verkkokaupoissa asioimisestaan.
Tutkimusta on tarkoitus hyödyntää liiketoiminnan laajentamisessa verkkokauppaympäristöön. Tulokset antavat tietoa lastenvaatteiden valintaperusteista, joiden avulla yritys voi määritellä myytävän valikoiman.