Sisäisen markkinoinnin onnistuminen : Case: Enia Oy ja Elisa Viihde
Virkki, Jouko (2011)
Virkki, Jouko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011071812521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011071812521
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää Enian sisäisen markkinoinnin onnistumista johdon näkemyksen ja Elisa Viihde -myyjien kokemuksien pohjalta ja löytää sekä keinoja, joissa onnistutaan, että keinoja, jotka kaipaavat kehitystä. Viitekehyksessä kuvailtiin sisäinen markkinointi yleisesti, mistä johdettiin tavoitteiden mukaiset keinot. Työn toimeksiantajana oli Enia Oy:n Elisa Viihde -myyntiyksikkö.
Tutkimus suoritettiin menetelmätriangulaationa. Siihen kuuluivat sekä Enian johtoa koskeva kvalitatiivinen haastattelu, että tämän pohjalta kvantitatiivinen kysely kaikille Enian Elisa Viihde -myyjille. Kyselyyn vastasivat kaikki Enian 35 Elisa Viihde -myyjää neljästä eri kaupungista. Haastattelussa ja kyselyssä tutkittiin yhdeksää eri sisäisen markkinoinnin keinoa: koulutuksia, esimiesten tukea ja sisäistä vuorovaikutusta, sisäistä viestintää, henkilöstöhallintoa, ulkoista viestintää, järjestelmätukea, tukiverkostoa ja markkinatutkimuksia. Tutkimustulokset analysoitiin keinoittain.
Tutkimuksesta selvisi, että Enian sisäinen markkinointi onnistuu kokonaisuudessaan melko hyvin. Johdon näkemyksen ja myyjien vastausten perusteella löytyi kuitenkin keinoja, joissa myyjien ja johdon käsitykset eivät täsmää. Ulkoiseen viestintään, järjestelmätukeen ja tukiverkostoon liittyvät asiat kaipaisivat vastausten perusteella kehitystä. Koulutukset, henkilöstöhallinto, johdon tuki, sisäinen vuorovaikutus ja sisäinen viestintä onnistuvat keinoina puolestaan riittävän hyvin.
Enian tulisi tutkimuksen pohjalta kiinnittää huomiota enemmän myyjien pysyvyyteen, järjestelmien ja asiakastietokantojen kehittämiseen sekä stressiä ehkäisevään toimintaan, jotta sisäinen markkinointi onnistuisi paremmin. Jatkoa ajatellen voitaisiin tutkia, millainen käsitys koko myyntihenkilöstöllä on sisäisen markkinoinnin tilasta, sillä Elisa Viihde -myyjät ovat vain pieni osa Enian eliittimyyjiä.
Tutkimus suoritettiin menetelmätriangulaationa. Siihen kuuluivat sekä Enian johtoa koskeva kvalitatiivinen haastattelu, että tämän pohjalta kvantitatiivinen kysely kaikille Enian Elisa Viihde -myyjille. Kyselyyn vastasivat kaikki Enian 35 Elisa Viihde -myyjää neljästä eri kaupungista. Haastattelussa ja kyselyssä tutkittiin yhdeksää eri sisäisen markkinoinnin keinoa: koulutuksia, esimiesten tukea ja sisäistä vuorovaikutusta, sisäistä viestintää, henkilöstöhallintoa, ulkoista viestintää, järjestelmätukea, tukiverkostoa ja markkinatutkimuksia. Tutkimustulokset analysoitiin keinoittain.
Tutkimuksesta selvisi, että Enian sisäinen markkinointi onnistuu kokonaisuudessaan melko hyvin. Johdon näkemyksen ja myyjien vastausten perusteella löytyi kuitenkin keinoja, joissa myyjien ja johdon käsitykset eivät täsmää. Ulkoiseen viestintään, järjestelmätukeen ja tukiverkostoon liittyvät asiat kaipaisivat vastausten perusteella kehitystä. Koulutukset, henkilöstöhallinto, johdon tuki, sisäinen vuorovaikutus ja sisäinen viestintä onnistuvat keinoina puolestaan riittävän hyvin.
Enian tulisi tutkimuksen pohjalta kiinnittää huomiota enemmän myyjien pysyvyyteen, järjestelmien ja asiakastietokantojen kehittämiseen sekä stressiä ehkäisevään toimintaan, jotta sisäinen markkinointi onnistuisi paremmin. Jatkoa ajatellen voitaisiin tutkia, millainen käsitys koko myyntihenkilöstöllä on sisäisen markkinoinnin tilasta, sillä Elisa Viihde -myyjät ovat vain pieni osa Enian eliittimyyjiä.