Meetingteam Oy:n visuaalinen ilme
Pekkinen, Reetta (2011)
Pekkinen, Reetta
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062312428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062312428
Tiivistelmä
Visuaalisen ilmeen hallinta on tärkeä osa viestinnän kokonaisuutta tämän päivän yrityksissä. Visuaalinen ilme toimii työkaluna yrityskuvan rakentamisessa ja mielikuvien välittämisessä kohderyhmälle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hyvä yrityskuva rakennetaan, mitkä ovat visuaalisen ilmeen peruselementit ja miten visuaalisen ilmeen muutosprosessi toteutetaan käytännössä. Työn toiminnallisessa osuudessa toteutettiin visuaalisen ilmeen uudistus tuote- ja viestintäpalvelukokonaisuuksia tarjoavalle Meetingteam Oy:lle.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yrityksen viestintää, yrityskuvan muodostumista, design management –toimintamallia sekä visuaalisen ilmeen peruselementtejä eli logoa, typografiaa ja tunnusvärejä.
Työn toiminnallinen osuus aloitettiin toimeksiantajana toimivan yrityksen identiteetin analysoinnilla ja toimialaan sekä kilpailijoihin tutustumalla, minkä jälkeen tutkittiin yrityksen profiilia ja imagoa. Tämän jälkeen siirryttiin itse suunnitteluvaiheeseen: liikemerkin, logotyypin, tunnusvärien ja sloganin suunnitteluun. Ennen lopullista yritystunnuksen valintaa haastateltiin myös yrityksen asiakkaita ja selvitettiin heidän mielipiteitään yrityksestä yleisesti sekä koottiin heidän näkemyksiään suunnitelluista yritystunnusvaihtoehdoista. Lopullisen yritystunnuksen valinnan jälkeen uutta ilmettä sovellettiin käytännön sovelluksiin eli käyntikorttiin ja kirjelomakkeeseen.
Haastatteluista kävi ilmi, että asiakkaiden mielikuvat Meetingteam Oy:stä ja sen toiminnasta vastasivat melko kattavasti yrityksen omaa näkemystä itsestään. Yrityksen visuaalinen ilme koettiin pääasiassa jokseenkin näkymättömäksi, ja uudistus sai kannatusta.
Suunnittelun tuloksena Meetingteam Oy:lle syntyi uusi, yhtenäinen visuaalinen ilme, jonka elementteihin kuuluvat liikemerkki, logotyyppi, tunnusvärit, slogan, käyntikortti ja kirjelomakepohja. Uuden visuaalisen ilmeen jatkokäytön avuksi tehtiin myös graafinen ohjeisto, jonka avulla yritys voi tulevaisuudessa soveltaa ilmeen käyttöä eri kohteissa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yrityksen viestintää, yrityskuvan muodostumista, design management –toimintamallia sekä visuaalisen ilmeen peruselementtejä eli logoa, typografiaa ja tunnusvärejä.
Työn toiminnallinen osuus aloitettiin toimeksiantajana toimivan yrityksen identiteetin analysoinnilla ja toimialaan sekä kilpailijoihin tutustumalla, minkä jälkeen tutkittiin yrityksen profiilia ja imagoa. Tämän jälkeen siirryttiin itse suunnitteluvaiheeseen: liikemerkin, logotyypin, tunnusvärien ja sloganin suunnitteluun. Ennen lopullista yritystunnuksen valintaa haastateltiin myös yrityksen asiakkaita ja selvitettiin heidän mielipiteitään yrityksestä yleisesti sekä koottiin heidän näkemyksiään suunnitelluista yritystunnusvaihtoehdoista. Lopullisen yritystunnuksen valinnan jälkeen uutta ilmettä sovellettiin käytännön sovelluksiin eli käyntikorttiin ja kirjelomakkeeseen.
Haastatteluista kävi ilmi, että asiakkaiden mielikuvat Meetingteam Oy:stä ja sen toiminnasta vastasivat melko kattavasti yrityksen omaa näkemystä itsestään. Yrityksen visuaalinen ilme koettiin pääasiassa jokseenkin näkymättömäksi, ja uudistus sai kannatusta.
Suunnittelun tuloksena Meetingteam Oy:lle syntyi uusi, yhtenäinen visuaalinen ilme, jonka elementteihin kuuluvat liikemerkki, logotyyppi, tunnusvärit, slogan, käyntikortti ja kirjelomakepohja. Uuden visuaalisen ilmeen jatkokäytön avuksi tehtiin myös graafinen ohjeisto, jonka avulla yritys voi tulevaisuudessa soveltaa ilmeen käyttöä eri kohteissa.