Itsenäisten rengasliikkeiden yhteisen sähköisen kauppapaikan suunnittelu
Kuusipalo, Rosa (2011)
Kuusipalo, Rosa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062212417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062212417
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutetun tutkimuksen lähtökohtana oli yksityisten rengasliikkeiden muodostaman Rengasmarket-ketjun tarve siirtyä sähköiseen kaupankäyntiin. Tavoitteena oli laatia laajamittainen suunnitelma, jonka tulosten pohjalta varsinainen verkkokauppapaikka voidaan toteuttaa. Työ rajattiin asiakkaalle sopivimman sähköisen kauppapaikkatyypin määrittelyyn ja valintaan: varsinaisen käyttövalmiin verkkokaupan työstäminen ei sisältynyt tähän tutkimukseen.
Teoriaosuudessa käytiin läpi erilaisia olemassa olevia sähköisiä kauppapaikkatyyppejä ja niiden ominaisuuksia sekä verkkoliiketoiminnan perusteita, kuten maksutapoja ja tietoturvaa. Asiakkaan vaatimusten pohjalta tehtiin lopullinen sähköisen kauppapaikkaratkaisun valinta. Tutkimus vaati selvitys-, määrittely- ja vertailupohjaista työskentelyä sekä erilaisten tutkimusmenetelmien käyttöä, mm. konstruktoivaa ja evaluoivaa tutkimusta ja kyselylomaketta. Aineistona käytettiin aihetta käsittelevää kirjallisuutta sekä opinnäytetöitä ja sähköisiä artikkeleita.
Yritykselle sopivimmaksi sähköisen kauppapaikan toteutusmalliksi valikoitui räätälöitävä ratkaisumalli. Verkkokaupan räätälöinnillä päästäisiin kohtuullisin resurssein lähimmäksi Rengasmarket-ketjun toiveita ja tarpeita. Räätälöinnillä voitaisiin vastata tietojärjestelmien yhteensovittamisen muodostamiin haasteisiin ja toteuttaa järjestelmäintegraatio parhaalla mahdollisella tavalla.
Teoriaosuudessa käytiin läpi erilaisia olemassa olevia sähköisiä kauppapaikkatyyppejä ja niiden ominaisuuksia sekä verkkoliiketoiminnan perusteita, kuten maksutapoja ja tietoturvaa. Asiakkaan vaatimusten pohjalta tehtiin lopullinen sähköisen kauppapaikkaratkaisun valinta. Tutkimus vaati selvitys-, määrittely- ja vertailupohjaista työskentelyä sekä erilaisten tutkimusmenetelmien käyttöä, mm. konstruktoivaa ja evaluoivaa tutkimusta ja kyselylomaketta. Aineistona käytettiin aihetta käsittelevää kirjallisuutta sekä opinnäytetöitä ja sähköisiä artikkeleita.
Yritykselle sopivimmaksi sähköisen kauppapaikan toteutusmalliksi valikoitui räätälöitävä ratkaisumalli. Verkkokaupan räätälöinnillä päästäisiin kohtuullisin resurssein lähimmäksi Rengasmarket-ketjun toiveita ja tarpeita. Räätälöinnillä voitaisiin vastata tietojärjestelmien yhteensovittamisen muodostamiin haasteisiin ja toteuttaa järjestelmäintegraatio parhaalla mahdollisella tavalla.