Tilasuunnittelu maatalousmyymälässä
Suur-Uski, Ilkka (2010)
Suur-Uski, Ilkka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062112376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062112376
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia tuoteryhmien myynnin kannattavuutta ja tuotesijoittelua maatalousmyymälässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuotevalikoiman ja tilankäytön analysointi Agrimarket Jyväskylässä. Työ toteutettiin saatuja raportteja Excelillä ristiintaulukoimalla. Taulukoinnissa käytettiin useita tunnuslukuja ja tuoteryhmät asetettiin paremmuusjärjestykseen jokaisen tunnusluvun osalta. Työ osoitti, että tuoteryhmistä hevostarvikkeet, lemmikkieläinruoat ja hevosrehut pärjäsivät vertailuissa parhaiten. Perinteiset maatalouden tuoteryhmät eivät yltäneet kolmen parhaan joukkoon. Tutkimustulosten perusteella voidaan havaita harraste-eläimien olevan todella tärkeitä maatalousmyymälälle. Maatiloille suunnatut tuoteryhmät kaipaavat selvästi uudistusta, jotta ne olisivat kannattavia ja maatalousmyymälän toiminta jatkuisi myös näiltä osin tulevaisuudessa.