Yrityskuvan kirkastaminen ulkoisen viestinnän avulla
Hakala, Jere (2011)
Hakala, Jere
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061912303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061912303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa brandin eli yrityskuvan tuomaa kilpailuetua yritykselle ja lisäarvoa asiakkaille. Sen sisältö pureutuu yrityskuvan rakentamiseen ja eri strategioihin, joiden avulla yritys voi menestyä markkinoilla. Opinnäytetyössä tutkitaan myös yrityksen ulkoisen viestinnän eri elementtejä ja pohditaan, kuinka oikeat ja yhtenäiset viestinnälliset ratkaisut voivat kirkastaa ja vahvistaa yrityskuvaa kilpailluilla markkinoilla ja asiakkaan mielessä. Työn sisältö paneutuu myös yrityksen markkinointistrategian kehittämisen keskeisimpiin toimenpiteisiin, kuten positiointiin ja segmentointiin.
Työn tarkoituksena oli lisäksi luoda tehtyjen analyysien pohjalta toimeksiantajayritys Automyynti Hakala Ay:lle sen ulkoista viestintää yhtenäistävä suunnitelma. Tämän suunnitelman tavoitteena on toimeksiantajan yrityskuvan kirkastaminen markkinoilla, vankan position luominen yrityksen asiakkaan mielessä ja markkinoilla sekä erilaistaminen kilpailijoista myös imagollisin ja mielikuvallisin keinoin. Työn lopullinen tutkimusongelma on lyhyesti: Kuinka yritys voi ulkoista viestintäänsä kehittämällä vahvistaa yrityskuvaansa ja positiotaan markkinoilla sekä asiakkaan mielessä?
Opinnäytetyö kuvaa perustellusti, kuinka pienikin yritys voi markkinointi- ja asiakaslähtöisellä ajattelulla, ulkoisen viestintänsä kehittämisellä ja johdonmukaisella toiminnalla parantaa merkittävästi asemaansa markkinoilla ja asiakkaan mielessä. Opinnäytetyö kertoo, miksi yrityksen markkinoinnin tulee olla suunniteltua ja asiakkaaseen kohdistuvan ulkoisen viestinnän johdonmukaista sekä harkittua. Työhön on koottu lyhyesti olennaisin perustieto vahvan yrityskuvan rakentamisesta ja sen suhteesta yrityksen ulkoiseen viestintään. Tarkimmin tutkitut viestinnän elementit ovat valikoituneet kohdeyrityksen tarpeiden pohjalta. Työssä esitetyt näkökulmat on perusteltu kattavasti ja ymmärrettävästi. Opinnäytetyön sisältö ja rakenne on laadittu muotoon, joka mahdollistaa sen käyttämisen myös yrittäjän oppaana yrityksen markkinoinnillisen vetovoiman suunnittelemisessa ja rakentamisessa.
Työn tarkoituksena oli lisäksi luoda tehtyjen analyysien pohjalta toimeksiantajayritys Automyynti Hakala Ay:lle sen ulkoista viestintää yhtenäistävä suunnitelma. Tämän suunnitelman tavoitteena on toimeksiantajan yrityskuvan kirkastaminen markkinoilla, vankan position luominen yrityksen asiakkaan mielessä ja markkinoilla sekä erilaistaminen kilpailijoista myös imagollisin ja mielikuvallisin keinoin. Työn lopullinen tutkimusongelma on lyhyesti: Kuinka yritys voi ulkoista viestintäänsä kehittämällä vahvistaa yrityskuvaansa ja positiotaan markkinoilla sekä asiakkaan mielessä?
Opinnäytetyö kuvaa perustellusti, kuinka pienikin yritys voi markkinointi- ja asiakaslähtöisellä ajattelulla, ulkoisen viestintänsä kehittämisellä ja johdonmukaisella toiminnalla parantaa merkittävästi asemaansa markkinoilla ja asiakkaan mielessä. Opinnäytetyö kertoo, miksi yrityksen markkinoinnin tulee olla suunniteltua ja asiakkaaseen kohdistuvan ulkoisen viestinnän johdonmukaista sekä harkittua. Työhön on koottu lyhyesti olennaisin perustieto vahvan yrityskuvan rakentamisesta ja sen suhteesta yrityksen ulkoiseen viestintään. Tarkimmin tutkitut viestinnän elementit ovat valikoituneet kohdeyrityksen tarpeiden pohjalta. Työssä esitetyt näkökulmat on perusteltu kattavasti ja ymmärrettävästi. Opinnäytetyön sisältö ja rakenne on laadittu muotoon, joka mahdollistaa sen käyttämisen myös yrittäjän oppaana yrityksen markkinoinnillisen vetovoiman suunnittelemisessa ja rakentamisessa.