Digitaalinen lautapeli oppimisen tukena : peliohjelmointia lasten ehdoilla
Rantala, Jaana (2011)
Rantala, Jaana
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää alle kouluikäisille lapsille suunnattu digitaalinen
peli, jossa yhdistyvät lautapeleille tyypilliset ominaisuudet, opettavaisuus sekä viihteellisyys.
Koska peli toteutettiin Tribeflame Oy:lle julkaisutarkoituksessa, tuli pelin olla kaupallisesti
houkutteleva.
Koska pelin ostajat eivät kehitettävän pelin kohdalla ole pelin varsinaisia käyttäjiä, selvitettiin
näiltä molemmilta ryhmiltä pelitottumuksia ja toiveita pelin sisällön suhteen pienimuotoisen,
kyselylomakkeilla toteutettavan tutkimuksen avulla. Tutkimuksen avulla saatuja tietoja
hyödynnettiin peli-idean ja pelin sisällön suunnittelussa.
Pelin sisältämät eläinhahmot toteutettiin käsin piirtämällä ja viimeistelemällä piirrokset Adobe
Photoshopin avulla. Photoshopia käytettiin myös pelin muun kuvituksen luomisessa. Pelin
rakenne toteutettiin Adobe Flashin avulla ja ohjelmointikielenä käytettiin Flashin omaa
ohjelmointikieltä ActionScript 2.0:a.
Valmistunut peli testautettiin lopuksi nelihenkisellä perheellä, johon kuuluu vanhempien lisäksi
3-vuotias tyttö ja 6-vuotias poika.
Työn tuloksena kehitetty peli on tarpeellinen lisä markkinoiden vähyyteen pienten lasten
digitaalisille peleille ja pelin ideaa voidaan hyödyntää myös kouluikäisten lasten oppimisessa,
esimerkiksi tukiopetuksen välineenä.
peli, jossa yhdistyvät lautapeleille tyypilliset ominaisuudet, opettavaisuus sekä viihteellisyys.
Koska peli toteutettiin Tribeflame Oy:lle julkaisutarkoituksessa, tuli pelin olla kaupallisesti
houkutteleva.
Koska pelin ostajat eivät kehitettävän pelin kohdalla ole pelin varsinaisia käyttäjiä, selvitettiin
näiltä molemmilta ryhmiltä pelitottumuksia ja toiveita pelin sisällön suhteen pienimuotoisen,
kyselylomakkeilla toteutettavan tutkimuksen avulla. Tutkimuksen avulla saatuja tietoja
hyödynnettiin peli-idean ja pelin sisällön suunnittelussa.
Pelin sisältämät eläinhahmot toteutettiin käsin piirtämällä ja viimeistelemällä piirrokset Adobe
Photoshopin avulla. Photoshopia käytettiin myös pelin muun kuvituksen luomisessa. Pelin
rakenne toteutettiin Adobe Flashin avulla ja ohjelmointikielenä käytettiin Flashin omaa
ohjelmointikieltä ActionScript 2.0:a.
Valmistunut peli testautettiin lopuksi nelihenkisellä perheellä, johon kuuluu vanhempien lisäksi
3-vuotias tyttö ja 6-vuotias poika.
Työn tuloksena kehitetty peli on tarpeellinen lisä markkinoiden vähyyteen pienten lasten
digitaalisille peleille ja pelin ideaa voidaan hyödyntää myös kouluikäisten lasten oppimisessa,
esimerkiksi tukiopetuksen välineenä.