Nyckeltalanalys : – en jämförelse av nyckeltal hos de ledande partiaffärerna i blomsterbranschen
Backman, Linda (2011)
Backman, Linda
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612236
Tiivistelmä
Nyckeltalsanalyser görs för att analysera ett företags ekonomiska ställning. Analys av nyckeltal kan göras som branschvis jämförelse, som jämförelse av företag inom samma bransch eller som tidsserieanalyser av ett företag. Man kan också kombinera dessa metoder. Alla mått som används för att analysera ett företag kan kallas nyckeltal. Det finns ekonomiska och icke-ekonomiska nyckeltal, jag har utgått endast från ekonomiska nyckeltal. Det finns i Finland ingen lag som fastställer hur en nyckeltalsanalys ska göras men de flesta företag använder sig av Företagsanalyskommissionens rekommendationer.
Arbetet behandlar nyckeltalsanalyser ur främst ett ekonomiskt perspektiv. För arbetet gjordes en jämförelse mellan sex av de ledande partihandelsföretagen inom blomsterbranschen i Finland. Fyra av företagen har också egen produktion av blommor och alla företag utom ett har verksamhet på flera än en ort. Genom att jämföra nyckeltalen för de utvalda företagen får man en bra bild av deras ekonomiska ställning och deras effektivitet.
Analysen gav som resultat att det finns en rätt stor variation mellan de undersökta företagens ekonomiska situation. Många nyckeltalsvärden var dåliga, och de flesta skulle ha behov av förbättringar i verksamheten för att förbättra sin lönsamhet. Analyses of key-figures are used to analyse a company’s economic status. Key-figure analysis can be used as analyses between different fields, as comparison between companies in the same field or as analyses over several years for one company. It is also possible to combine different methods. All measures that are used to analyse a company can be called key-figures. There are economic key-figures and non-economic key-figures. This work focuses only on economic key-figures. There is in Finland no law that describes how key-figure analysis should be made but most companies use the recommendations given by The Committee for corporate analysis (Yritystutkimusneuvottelukunta).
This work discusses key-figure analysis mainly from an economic perspective and is done by comparing key-figures of six of the leading wholesale companies in the flower business in Finland. Four of the companies also produce flowers and all companies, except for one, have sales offices in more than one place. Comparing key-figures of the chosen companies gives a good picture of their economic situation and their efficiency.
The result of the analysis showed big variations between the economic situations of the studied companies. Many key-figures are poor, and most companies would need to improve their business to reach improved profitability.
Arbetet behandlar nyckeltalsanalyser ur främst ett ekonomiskt perspektiv. För arbetet gjordes en jämförelse mellan sex av de ledande partihandelsföretagen inom blomsterbranschen i Finland. Fyra av företagen har också egen produktion av blommor och alla företag utom ett har verksamhet på flera än en ort. Genom att jämföra nyckeltalen för de utvalda företagen får man en bra bild av deras ekonomiska ställning och deras effektivitet.
Analysen gav som resultat att det finns en rätt stor variation mellan de undersökta företagens ekonomiska situation. Många nyckeltalsvärden var dåliga, och de flesta skulle ha behov av förbättringar i verksamheten för att förbättra sin lönsamhet.
This work discusses key-figure analysis mainly from an economic perspective and is done by comparing key-figures of six of the leading wholesale companies in the flower business in Finland. Four of the companies also produce flowers and all companies, except for one, have sales offices in more than one place. Comparing key-figures of the chosen companies gives a good picture of their economic situation and their efficiency.
The result of the analysis showed big variations between the economic situations of the studied companies. Many key-figures are poor, and most companies would need to improve their business to reach improved profitability.