Feel Good-interventiopäivä Kivijärven ja Kannonkosken yläkoulujen oppilaille
Katajamäki, Sirpa (2011)
Katajamäki, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612218
Tiivistelmä
Peruskoulun 8. ja 9. luokkalaisten terveystottumuksia tutkitaan joka toinen vuosi tehtävällä Kouluterveyskyselyllä. Kyselyn kuntakohtaisista tuloksista havaittiin tarve uudistaa koululaisten terveysneuvontaa. Tämän työn tarkoituksena oli kehittää koululaisryhmälle suunnatun terveysneuvonnan moniammatillista toimintaa.
Raportissa kuvataan Kivijärven ja Kannonkosken yläkoulujen 7.-9. luokkien oppilaiden terveysinterventiopäivän suunnittelu, toteutus ja kyselytutkimuksen tulokset intervention vaikutuksista oppilaiden terveystottumuksiin. Raportissa kuvataan lisäksi moniammatillisen ryhmäohjauksen malli Kouluterveyskyselyn terveysteemojen käsittelemiseen. Teoreettisena viitekehyksenä sovellettiin kokemuksellista oppimista ja voimavaralähtöisyyttä.
Päivässä käsiteltiin keskustellen ja kokemuksellisten menetelmien avulla monia terveyteen liittyviä teemoja. Interventio lisäsi oppilaiden tietoisuutta suun itsehoidon merkityksestä,sekä tupakointiin ja kokeiluihin liittyvistä haitoista. Aikomus parantaa suuhygieniaa, välttää tupakointia ja alkoholia lisääntyivät merkitsevästi, toisessa koulussa oppilaiden tupakan poltto väheni.
Interventiopäivän suunnittelu ja toteutus kehitti moniammatillista yhteistoimintaa sosiaali- ja terveystoimen, koulun ja kolmannen sektorin työntekijöiden välillä. Ohjaajien ryhmäohjaamisen taidot kehittyivät. Intervention toteuttaminen on kehittänyt terveystapahtuman suunnittelu- ja organisointiosaamistani.
Raportissa kuvataan Kivijärven ja Kannonkosken yläkoulujen 7.-9. luokkien oppilaiden terveysinterventiopäivän suunnittelu, toteutus ja kyselytutkimuksen tulokset intervention vaikutuksista oppilaiden terveystottumuksiin. Raportissa kuvataan lisäksi moniammatillisen ryhmäohjauksen malli Kouluterveyskyselyn terveysteemojen käsittelemiseen. Teoreettisena viitekehyksenä sovellettiin kokemuksellista oppimista ja voimavaralähtöisyyttä.
Päivässä käsiteltiin keskustellen ja kokemuksellisten menetelmien avulla monia terveyteen liittyviä teemoja. Interventio lisäsi oppilaiden tietoisuutta suun itsehoidon merkityksestä,sekä tupakointiin ja kokeiluihin liittyvistä haitoista. Aikomus parantaa suuhygieniaa, välttää tupakointia ja alkoholia lisääntyivät merkitsevästi, toisessa koulussa oppilaiden tupakan poltto väheni.
Interventiopäivän suunnittelu ja toteutus kehitti moniammatillista yhteistoimintaa sosiaali- ja terveystoimen, koulun ja kolmannen sektorin työntekijöiden välillä. Ohjaajien ryhmäohjaamisen taidot kehittyivät. Intervention toteuttaminen on kehittänyt terveystapahtuman suunnittelu- ja organisointiosaamistani.