VAMMAISTYÖN OSAAMISEN VAHVISTAMINEN : Kehittämishanke mentoroinnin käytöstä osana vammaistyön osaamisen vahvistamista sosionomi (AMK) koulutuksessa
Niinivirta, Mari (2011)
Niinivirta, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612187
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikön, erityiskasvatuksen ja vammaistyön suuntautumisvaihtoehdon opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Työelämäyhteistyö toteutui opiskelijoiden opintoihin liittyvien opintojaksojen kautta yhteistyössä vammaistyön toimijoiden kanssa.
Kehittämishankkeen viitekehys muodostui sosionomi (AMK) opiskelijan ammatillisesta kasvusta työelämän ja koulutuksen välisessä yhteistyössä. Tavoitteena oli luoda integratiivinen oppimisympäristö, jossa työelämä, opiskelija ja kehittämisryhmät kohtaavat. Kehittämishankkeen tärkeimmän kehyksen muodosti vammaistyön osaaminen, jonka vahvistamiseen pyrittiin mentoroinnin ja sen kautta toteutuvan dialogin avulla. Tavoitteina oli vahvistaa sosionomi (AMK) opiskelijoiden vammaistyön osaamista ja lisätä koulutuksen ja työelämän välistä integraatiota. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen viitekehyksessä.
Kehittämishankkeessa toteutettiin kaksi erilaista mentorointikokeilua. Samalla kerättiin tietoa mentoroinnin merkityksestä opiskelijoiden vammaistyön osaamisen vahvistumisesta. Pääpaino arvioinnissa asetettiin sosionomi (AMK), erityiskasvatuksen ja vammaistyön suuntautumisvaihtoehdon opiskelijoiden vammaistyön osaamisen vahvistumisen arvioinnille. Arviointi painottui opiskelijoiden subjektiiviseen kokemukseen vammaistyön osaamisen vahvistumisesta. Arviointi toteutettiin vammaistyön osaamisen itsearviointikyselyllä.
Kehittämishankkeen tuloksia arvioitaessa todettiin, että opiskelijoiden vammaistyön osaaminen vahvistui heidän subjektiivisena kokemuksena. Ei kuitenkaan voitu osoittaa, mikä mentoroinnin merkitys oli osaamisen vahvistumiseen. Kehittämishankkeen kokemusten valossa voitiin kuitenkin todeta, että mentorointiin osallistuneiden opiskelijoiden kokemukset mentoroinnista olivat myönteisiä. He kokivat mentoroinnin vahvistaneen omaa vammaistyön osaamistaan.
Kehittämishankkeen viitekehys muodostui sosionomi (AMK) opiskelijan ammatillisesta kasvusta työelämän ja koulutuksen välisessä yhteistyössä. Tavoitteena oli luoda integratiivinen oppimisympäristö, jossa työelämä, opiskelija ja kehittämisryhmät kohtaavat. Kehittämishankkeen tärkeimmän kehyksen muodosti vammaistyön osaaminen, jonka vahvistamiseen pyrittiin mentoroinnin ja sen kautta toteutuvan dialogin avulla. Tavoitteina oli vahvistaa sosionomi (AMK) opiskelijoiden vammaistyön osaamista ja lisätä koulutuksen ja työelämän välistä integraatiota. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen viitekehyksessä.
Kehittämishankkeessa toteutettiin kaksi erilaista mentorointikokeilua. Samalla kerättiin tietoa mentoroinnin merkityksestä opiskelijoiden vammaistyön osaamisen vahvistumisesta. Pääpaino arvioinnissa asetettiin sosionomi (AMK), erityiskasvatuksen ja vammaistyön suuntautumisvaihtoehdon opiskelijoiden vammaistyön osaamisen vahvistumisen arvioinnille. Arviointi painottui opiskelijoiden subjektiiviseen kokemukseen vammaistyön osaamisen vahvistumisesta. Arviointi toteutettiin vammaistyön osaamisen itsearviointikyselyllä.
Kehittämishankkeen tuloksia arvioitaessa todettiin, että opiskelijoiden vammaistyön osaaminen vahvistui heidän subjektiivisena kokemuksena. Ei kuitenkaan voitu osoittaa, mikä mentoroinnin merkitys oli osaamisen vahvistumiseen. Kehittämishankkeen kokemusten valossa voitiin kuitenkin todeta, että mentorointiin osallistuneiden opiskelijoiden kokemukset mentoroinnista olivat myönteisiä. He kokivat mentoroinnin vahvistaneen omaa vammaistyön osaamistaan.