Vapaaehtoishenkilöstön koulutuksen kehittäminen Etelä-Pohjanmaan
Järvensivu, Petri (2011)
Järvensivu, Petri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612181
Tiivistelmä
Onnettomuustilanteissa palomiehillä ei ole enää aikaa harjoitella. Toiminnan tulee olla määrätietoista ja keskittyä tilanteen ratkaisemiseen. Koulutus on avain tehokkaaseen toimintaan. Pelastusyksikkö koostuu kalustosta, miehistöstä ja ammattitaidosta. Jonkin näistä puuttuessa tai ollessa vajaa, pelastusyksikkö ei ole toimintakykyinen. Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen operatiivinen valmius nojaa suurimmassa osassa alueen kuntia vapaaehtoisiin; sopimus- tai vpk-palokuntalaisiin.
Tämä opinnäytetyö pureutuu vapaaehtoisen pelastusyksikön miehistön ammattitaidon ylläpitoon ja kehittämiseen sekä mahdollisen urapolun luomiseen.
Nykytilan kartoitus ja parannusehdotusten koonti on tehty otantakyselynä (n=80)Etelä-Pohjanmaan vapaaehtoisille palokuntalaisille. Kysely toteutettiin selainpohjaisella tilasto-ohjelmalla ja pyyntö vastaamisesta lähetettiin otantaan kuuluvien henkilöiden sähköpostiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää sekä havainnointia. Teoreettisena viitekehyksenä on organisaation osaamisen johtaminen.
Pelastuslaitoksen eri paloasemien tasalaatuinen ja ammattitaitoinen operatiivinen toiminta nojaa hyvin toimivaan Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen laadukkaaseen, ammattitaitoja ylläpitävään ja kehittävään perus-, täydennys- ja ylläpitokoulutukseen. Kyselyn tuloksena voidaan todeta, että vapaaehtoiset ovat yleensä tyytyväisiä koulutusjärjestelmään ja ovat koulutusorientuneita. Lisäksi he pääsääntöisesti kokevat koulutuksen vastaavan onnettomuustilanteissa esiintyviä tarpeita.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan esittää, että erikoistuneita kouluttajia tulee käyttää koko Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen alueella koulutuksen tasalaatuisuuden ja ajantasaisuuden varmistamiseksi. Lisäksi täydennyskoulutusjärjestelmää tulee parantaa siten, että kaikki peruskurssit käyneille tarjotaan vuosittain mahdollisuus kurssimuotoiseen täydennyskoulutukseen.
Tämä opinnäytetyö pureutuu vapaaehtoisen pelastusyksikön miehistön ammattitaidon ylläpitoon ja kehittämiseen sekä mahdollisen urapolun luomiseen.
Nykytilan kartoitus ja parannusehdotusten koonti on tehty otantakyselynä (n=80)Etelä-Pohjanmaan vapaaehtoisille palokuntalaisille. Kysely toteutettiin selainpohjaisella tilasto-ohjelmalla ja pyyntö vastaamisesta lähetettiin otantaan kuuluvien henkilöiden sähköpostiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää sekä havainnointia. Teoreettisena viitekehyksenä on organisaation osaamisen johtaminen.
Pelastuslaitoksen eri paloasemien tasalaatuinen ja ammattitaitoinen operatiivinen toiminta nojaa hyvin toimivaan Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen laadukkaaseen, ammattitaitoja ylläpitävään ja kehittävään perus-, täydennys- ja ylläpitokoulutukseen. Kyselyn tuloksena voidaan todeta, että vapaaehtoiset ovat yleensä tyytyväisiä koulutusjärjestelmään ja ovat koulutusorientuneita. Lisäksi he pääsääntöisesti kokevat koulutuksen vastaavan onnettomuustilanteissa esiintyviä tarpeita.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan esittää, että erikoistuneita kouluttajia tulee käyttää koko Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen alueella koulutuksen tasalaatuisuuden ja ajantasaisuuden varmistamiseksi. Lisäksi täydennyskoulutusjärjestelmää tulee parantaa siten, että kaikki peruskurssit käyneille tarjotaan vuosittain mahdollisuus kurssimuotoiseen täydennyskoulutukseen.