Kuvaohjelmien ikärajat ja niiden merkitys alakouluikäisille lapsille
Vilo, Marja-Liisa (2011)
Vilo, Marja-Liisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612179
Tiivistelmä
KUVAOHJELMIEN IKÄRAJAT JA NIIDEN MERKITYS ALAKOULU-IKÄISILLE LAPSILLE
Vilo, Marja-Liisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
Kesäkuu 2011
Ohjaaja: Flinck, Marja
Sivumäärä: 42
Liitteitä: 3
Asiasanat: alakouluikäinen lapsi, kuvaohjelmat, opetus ja ohjaus
____________________________________________________________________
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä apuväline Kaaron koulun opettajien käyttöön, heidän ohjatessaan koulunsa oppilaita median turvallisessa käytössä. Opinnäytetyöllä oli kaksi tehtävää. Ensimmäinen tehtävä oli valmistaa kirjallisuuden pohjalta Power-Point-esitys, jonka avulla opettajat voivat ohjata alakouluikäisiä lapsia kuvaohjelmien ikärajoista ja niiden merkityksestä heidän hyvinvoinnilleen. Toinen tehtävä oli jakaa oppilaille esityksen jälkeen arviointilomake, jonka avulla he arvioivat esityksen tarpeellisuutta ja mielenkiintoa, sekä tiedusteltiin, pelaavatko he itselleen vahingollisia pelejä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kaaron koulun rehtorin kanssa ja opin-näytetyö tuli Kaaron koulun opettajien käyttöön.
PowerPoint-esityksen avulla oli tarkoitus tehdä oppilaat tietoisiksi siitä, että kuvaoh-jelmilla on ikärajat, mitä ikärajoja on ja mihin ne perustuvat, sekä mikä merkitys niillä on heidän hyvinvoinnilleen. Lisäksi oli tarkoitus antaa tietoa, että kuvaohjelmat ovat haitallisia ikärajaa nuoremmille lapsille ja niiden noudattamatta jättämisestä voi olla haittaa heidän psyykkiselle kehitykselleen. Esityksen näkemisen jälkeen yksikään oppilas ei ollut sitä mieltä, että he eivät tietäisi kuvaohjelmilla olevan ikärajat.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yleisesti alakouluikäisen lapsen kehitystä, pelien ikärajoja ja niiden perusteita sekä kuvaohjelmien aiheuttamia haittoja lapsille. Tämän tutkimuksen mukaan Kaaron alakoulun oppilaista yli puolet pelaa ikätasoaan vanhemmille tarkoitettuja pelejä joskus tai usein ja K18 pelejä pelaa joskus tai usein alle puolet koulun oppilaista. Pojat pelaavat kiellettyjä pelejä tyttöjä enemmän. Tämän opinnäytetyön tulokset kertovat vain Kaaron alakoulun oppilaiden pelaamistilanteen, eikä sitä voida yleistää muiden koulujen oppilaisiin. Koulun rehtori arvioi esityksen tarpeelliseksi ja uskoi sillä olevan käyttöä jatkossakin.
Vilo, Marja-Liisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
Kesäkuu 2011
Ohjaaja: Flinck, Marja
Sivumäärä: 42
Liitteitä: 3
Asiasanat: alakouluikäinen lapsi, kuvaohjelmat, opetus ja ohjaus
____________________________________________________________________
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä apuväline Kaaron koulun opettajien käyttöön, heidän ohjatessaan koulunsa oppilaita median turvallisessa käytössä. Opinnäytetyöllä oli kaksi tehtävää. Ensimmäinen tehtävä oli valmistaa kirjallisuuden pohjalta Power-Point-esitys, jonka avulla opettajat voivat ohjata alakouluikäisiä lapsia kuvaohjelmien ikärajoista ja niiden merkityksestä heidän hyvinvoinnilleen. Toinen tehtävä oli jakaa oppilaille esityksen jälkeen arviointilomake, jonka avulla he arvioivat esityksen tarpeellisuutta ja mielenkiintoa, sekä tiedusteltiin, pelaavatko he itselleen vahingollisia pelejä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kaaron koulun rehtorin kanssa ja opin-näytetyö tuli Kaaron koulun opettajien käyttöön.
PowerPoint-esityksen avulla oli tarkoitus tehdä oppilaat tietoisiksi siitä, että kuvaoh-jelmilla on ikärajat, mitä ikärajoja on ja mihin ne perustuvat, sekä mikä merkitys niillä on heidän hyvinvoinnilleen. Lisäksi oli tarkoitus antaa tietoa, että kuvaohjelmat ovat haitallisia ikärajaa nuoremmille lapsille ja niiden noudattamatta jättämisestä voi olla haittaa heidän psyykkiselle kehitykselleen. Esityksen näkemisen jälkeen yksikään oppilas ei ollut sitä mieltä, että he eivät tietäisi kuvaohjelmilla olevan ikärajat.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yleisesti alakouluikäisen lapsen kehitystä, pelien ikärajoja ja niiden perusteita sekä kuvaohjelmien aiheuttamia haittoja lapsille. Tämän tutkimuksen mukaan Kaaron alakoulun oppilaista yli puolet pelaa ikätasoaan vanhemmille tarkoitettuja pelejä joskus tai usein ja K18 pelejä pelaa joskus tai usein alle puolet koulun oppilaista. Pojat pelaavat kiellettyjä pelejä tyttöjä enemmän. Tämän opinnäytetyön tulokset kertovat vain Kaaron alakoulun oppilaiden pelaamistilanteen, eikä sitä voida yleistää muiden koulujen oppilaisiin. Koulun rehtori arvioi esityksen tarpeelliseksi ja uskoi sillä olevan käyttöä jatkossakin.