Venäläiset Kylpylähotelli Rantasipi Laajavuoren asiakkaina
Peiponen, Kaisa; Räty, Marjut (2011)
Peiponen, Kaisa
Räty, Marjut
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612169
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli Kylpylähotelli Rantasipi Laajavuori. Työn tavoitteena oli saada lisätietoa venäläisten matkailijoiden viihtymisestä Rantasipi Laajavuoressa. Tavoitteena oli tulosten avulla antaa hotellille kehitysehdotuksia, joiden avulla se pystyy jatkossa paremmin vastaamaan venäläisten asiakkaiden tarpeisiin. Tavoitteena oli tuotekehityksen keinoin saada enemmän venäläisiä asiakkaita hotelliin myös muina ajankohtina kuin talven sesonkiaikana.
Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, joka käännettiin venäjän kielelle. Kyselylomakkeita jaettiin 215 hotellihuoneeseen tammikuussa 2011 venäläissesongin aikaan. Kyselylomakkeita saatiin takaisin 94 kappaletta, joten vastausprosentti oli 43,7 %. Tutkimuksen toisessa osassa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, kun kuutta perhettä pyydettiin kirjoittamaan vapaamuotoinen tarina unelmiensa kylpylälomasta Suomessa.
Tulokset osoittivat, että venäläiset asiakkaat ovat melko tyytyväisiä hotellin palveluihin. Suurin osa vastaajista piti hotellin eri osastojen palveluita hyvinä tai erinomaisina. Avoimien kysymyksien avulla saatiin kuitenkin myös konkreettisia ehdotuksia palveluiden parantamiseksi. Tulosten perusteella hotellissa tehdään pieniä, mutta asiakkaille erittäin tärkeitä, muutoksia. Osa muutoksista palvelee hotellin kaikkia asiakkaita, osa muutoksista koskee pelkästään venäläissesongin aikaa hotellissa.
Työstä hyötyy eniten Rantasipi Laajavuori, mutta siitä on hyötyä myös kaikille niille, jotka haluavat lisätietoa venäläisten matkailijoiden mieltymyksistä. Työn tulosten perusteella myös muut yritykset voivat parantaa venäläisille matkailijoille suunnattuja palveluitaan.
Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, joka käännettiin venäjän kielelle. Kyselylomakkeita jaettiin 215 hotellihuoneeseen tammikuussa 2011 venäläissesongin aikaan. Kyselylomakkeita saatiin takaisin 94 kappaletta, joten vastausprosentti oli 43,7 %. Tutkimuksen toisessa osassa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, kun kuutta perhettä pyydettiin kirjoittamaan vapaamuotoinen tarina unelmiensa kylpylälomasta Suomessa.
Tulokset osoittivat, että venäläiset asiakkaat ovat melko tyytyväisiä hotellin palveluihin. Suurin osa vastaajista piti hotellin eri osastojen palveluita hyvinä tai erinomaisina. Avoimien kysymyksien avulla saatiin kuitenkin myös konkreettisia ehdotuksia palveluiden parantamiseksi. Tulosten perusteella hotellissa tehdään pieniä, mutta asiakkaille erittäin tärkeitä, muutoksia. Osa muutoksista palvelee hotellin kaikkia asiakkaita, osa muutoksista koskee pelkästään venäläissesongin aikaa hotellissa.
Työstä hyötyy eniten Rantasipi Laajavuori, mutta siitä on hyötyä myös kaikille niille, jotka haluavat lisätietoa venäläisten matkailijoiden mieltymyksistä. Työn tulosten perusteella myös muut yritykset voivat parantaa venäläisille matkailijoille suunnattuja palveluitaan.