OSTORESKONTRAN ULKOISTAMINEN : Case: TBWA\HELSINKI
Friman, Jaana (2011)
Friman, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512156
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, saavutettiinko ostoreskontran ulkoistamisen tavoitteet. Tutkimuksessa kuvattiin ulkoistamisprosessia, prosessin haasteita sekä kehitystoimenpiteitä prosessin edetessä.
Tutkimus tehtiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistoa kerättiin haastattelulla, havainnoinnilla sekä palveluntarjoajan dokumenteista. Aineisto kerättiin tammikuun 2010 ja toukokuun 2011 välisenä aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että ulkoistamisen tavoitteet saavutettiin palveluntarjoajan hinnoittelun osalta. Ostoreskontran toimintaa saatiin tehostettua niin, että palveluntarjoaja suostui hinnoittelemaan palvelunsa uudelleen ja TBWA saavutti tavoittelemansa kustannussäästöt. Koska ulkoistamisprosessi oli vielä tutkimuksen loputtua kesken, tavoitteena ollutta kustannussäästöä ostoreskontran hoitamiseen kuluvan työajan vähenemisenä ei saavutettu.
TBWA\Helsinki voi raportoida tutkimuksen pohjalta ketjulle ulkoistamisen kautta saavutettuja kustannussäästöjä. Lisäksi voidaan varovaisesti ennustaa tulevia säästöjä ulkoistamisprosessin edetessä. Toimeksiantajan talousosastolla voidaan tarmokkaasti paneutua tutkimuksessa raportoitujen haasteiden ratkaisemiseen, koska siten voidaan saavuttaa lisäsäästöjä sekä vapauttaa resursseja rutiinitehtävien hoidosta liiketoimintaa ja kannattavuutta tukeviin toimintoihin. Lisäksi ostoreskontran toiminnan tehostaminen vapauttaa kaikkien ostolaskujen käsittelyyn osallistuvien työntekijöiden työaikaa käytettäväksi tuottavaan työhön.
Tutkimus tehtiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistoa kerättiin haastattelulla, havainnoinnilla sekä palveluntarjoajan dokumenteista. Aineisto kerättiin tammikuun 2010 ja toukokuun 2011 välisenä aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että ulkoistamisen tavoitteet saavutettiin palveluntarjoajan hinnoittelun osalta. Ostoreskontran toimintaa saatiin tehostettua niin, että palveluntarjoaja suostui hinnoittelemaan palvelunsa uudelleen ja TBWA saavutti tavoittelemansa kustannussäästöt. Koska ulkoistamisprosessi oli vielä tutkimuksen loputtua kesken, tavoitteena ollutta kustannussäästöä ostoreskontran hoitamiseen kuluvan työajan vähenemisenä ei saavutettu.
TBWA\Helsinki voi raportoida tutkimuksen pohjalta ketjulle ulkoistamisen kautta saavutettuja kustannussäästöjä. Lisäksi voidaan varovaisesti ennustaa tulevia säästöjä ulkoistamisprosessin edetessä. Toimeksiantajan talousosastolla voidaan tarmokkaasti paneutua tutkimuksessa raportoitujen haasteiden ratkaisemiseen, koska siten voidaan saavuttaa lisäsäästöjä sekä vapauttaa resursseja rutiinitehtävien hoidosta liiketoimintaa ja kannattavuutta tukeviin toimintoihin. Lisäksi ostoreskontran toiminnan tehostaminen vapauttaa kaikkien ostolaskujen käsittelyyn osallistuvien työntekijöiden työaikaa käytettäväksi tuottavaan työhön.