Omaa ohjaamisotettani kehittämässä : lähestymistapoja Oidipus-produktiossa
Tuulispää, Titta (2011)
Tuulispää, Titta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512116
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen Metropolia Ammattikorkeakoulun esittävän taiteen aikuiskoulutuksen aikana 2009 tekemääni ohjaustyötä Sofokleen Kuningas Oidipus-tragediasta. Ensi-ilta ja sitä seuraava esitys pidettiin Semifinal klubilla Helsingin keskustassa, ja loput esitykset olivat Valtimonteatterilla Helsingissä, Kalliossa. Esitys oli kohdennettu aikuisille.
Tutkin ohjaajuuteni kehitysvaihetta vuonna 2009. Kuinka ratkaisukeskeisen lähestymisen soveltaminen käytännön työkaluna ja ihmislähtöisenä asenteena nivoutuu morenolaiseen lähestymistapaan sekä aihelähtöiseen tekemiseen. Etsin ohjaustapaa, jolla voisi suhtautua kuuntelevammin tekemiseen sekä ihmisiin. Halusin löytää omaan ohjaamiseeni eettisesti sopivia työtapoja, joita voisin soveltaa taiteen tekemiseen, tai hyvinvointikentällä työskentelemiseen. Halusin ryhmätyöhön tasa-arvoisuutta ja luovuuteen sysäävää hyvinvoivuutta.
Ratkaisukeskeisesti ja morenolaisesti suuntautuneiden asiantuntijoiden opetettavana olemisen kautta opin näistä tavoista eniten. Oleellista oli omakohtaisen kokemuksen tuntuma, ennen kuin käytin muiden kanssa näitä lähestymistapoja. Aiheen kuljettaminen läpi työskentelyn ylläpitää fokusta. Ohjaajalta on mielestäni hyvä vaatia kiinnostusta eettisyyden ja vuorovaikutuksen kehittämiseen.
Tutkin ohjaajuuteni kehitysvaihetta vuonna 2009. Kuinka ratkaisukeskeisen lähestymisen soveltaminen käytännön työkaluna ja ihmislähtöisenä asenteena nivoutuu morenolaiseen lähestymistapaan sekä aihelähtöiseen tekemiseen. Etsin ohjaustapaa, jolla voisi suhtautua kuuntelevammin tekemiseen sekä ihmisiin. Halusin löytää omaan ohjaamiseeni eettisesti sopivia työtapoja, joita voisin soveltaa taiteen tekemiseen, tai hyvinvointikentällä työskentelemiseen. Halusin ryhmätyöhön tasa-arvoisuutta ja luovuuteen sysäävää hyvinvoivuutta.
Ratkaisukeskeisesti ja morenolaisesti suuntautuneiden asiantuntijoiden opetettavana olemisen kautta opin näistä tavoista eniten. Oleellista oli omakohtaisen kokemuksen tuntuma, ennen kuin käytin muiden kanssa näitä lähestymistapoja. Aiheen kuljettaminen läpi työskentelyn ylläpitää fokusta. Ohjaajalta on mielestäni hyvä vaatia kiinnostusta eettisyyden ja vuorovaikutuksen kehittämiseen.