Lapsi, aikuinen ja kitara: Kolme eri maailmaa. : Miten opettaa kitaraa alle kouluikäisille lapsille?
Männistö, Teemu (2011)
Männistö, Teemu
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512109
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni suunnittelin akustisen kitaran alkeisopetukseen oman opetusmetodin ja siihen soveltuvaa opetusmateriaalia. Menetelmäni on tarkoitettu alle kouluikäisille lapsille. Opinnäytetyöni kuvaa oman opetusfilosofiani ja – menetelmäni kuten myös opetusmateriaalini syntyprosessia ja varsinkin lopputulosta. Se selventää menetelmäni eri vaiheiden tavoitteita ja myös ajatuksiani instrumenttiopetuksen tärkeistä asioista.
Iso osa opinnäytetyöprosessista koostuu haastattelututkimuksesta kitaransoiton opettajille. Haastattelin kuutta arvostettua ja erityyppistä kitarapedagogia selvittääkseni kitaran alkeisopetuksen nykytilaa ja toimivia käytänteitä. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua sekä sähköpostikyselyä.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi uusi kitaransoiton alkeisopetusmenetelmä, joka mahdollistaa mielekkään ja innostavan kitaraharrastuksen alle kouluikäisille lapsille. Tässä visuaalisuutta ja luovuutta korostavassa metodissa kitaran kaulassa käytetään tavallisuudesta poiketen väritäpliä ja nuottikuva väritetään niiden mukaan. Konkreettisen ja havainnollisen merkintätavan vuoksi nuoteista soittaminen onnistuu vasta-alkajaltakin helposti. Onnistumisen kokemuksiin päästään siten jo varhain.
Iso osa opinnäytetyöprosessista koostuu haastattelututkimuksesta kitaransoiton opettajille. Haastattelin kuutta arvostettua ja erityyppistä kitarapedagogia selvittääkseni kitaran alkeisopetuksen nykytilaa ja toimivia käytänteitä. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua sekä sähköpostikyselyä.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi uusi kitaransoiton alkeisopetusmenetelmä, joka mahdollistaa mielekkään ja innostavan kitaraharrastuksen alle kouluikäisille lapsille. Tässä visuaalisuutta ja luovuutta korostavassa metodissa kitaran kaulassa käytetään tavallisuudesta poiketen väritäpliä ja nuottikuva väritetään niiden mukaan. Konkreettisen ja havainnollisen merkintätavan vuoksi nuoteista soittaminen onnistuu vasta-alkajaltakin helposti. Onnistumisen kokemuksiin päästään siten jo varhain.