Den funktionella metoden Digitalt berättande : I syfte att stärka gemenskapen bland tonårspojkarna och synliggöra ett manligt livsrum i skolmiljön
Raitio, Johanna (2011)
Raitio, Johanna
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512074
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimus, joka koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja käytännön osuudesta, joka tässä työssä toteutetaan workshopmenetelmällä nojautuen luovaan digitaaliseen tarinakerrontaan.
Opinnäytetyö kuuluu projektiin Familjen i centrum- Mannens hälsa och välbefinnande, jonka tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat miehen elämäntilanteeseen ja edelleen selvittää, mitkä menetelmät voisivat toimia tukena miehille heidän opiskelussaan.
Tässä opinnäytetyössä kohderyhmä on rajattu miespuolisiin 15–17-vuotiaisiin opiskelijoihin ammattiopistossa. Yhdessä kohderyhmän kanssa on toteutettu DigiTale-workshop (/-työpaja), jonka tarkoituksena on voimaannuttamisen kautta
tarjota osallistujille mahdollisuus miesten ominaispiirteitä koskevaan työhön, joka tehdään näkyväksi digitaalisen kerronnan eli kouluympäristöstä kertovan elokuvan avulla. Työn tavoitteena on voida kokeilla ryhmäohjaajan roolia sekä
suunnitella ja toteuttaa luova menetelmä, joka päättyy kriittiseen analyysiin ja johtopäätöksiin.
Opinnäytetyöhön sisältyvät seuraavat kysymysasettelut: Mitä kuuluu 15–17 vuotiaan teini-ikäisen pojan identiteetin kehitykseen? Miten luovaa, digitaalista tarinankerrontamenetelmää voidaan käyttää työvälineenä miehen
elämänluonteen hahmottamisessa sekä hänen minäkuvansa tukemisessa kouluympäristössä?
Opinnäytetyö kuuluu projektiin Familjen i centrum- Mannens hälsa och välbefinnande, jonka tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat miehen elämäntilanteeseen ja edelleen selvittää, mitkä menetelmät voisivat toimia tukena miehille heidän opiskelussaan.
Tässä opinnäytetyössä kohderyhmä on rajattu miespuolisiin 15–17-vuotiaisiin opiskelijoihin ammattiopistossa. Yhdessä kohderyhmän kanssa on toteutettu DigiTale-workshop (/-työpaja), jonka tarkoituksena on voimaannuttamisen kautta
tarjota osallistujille mahdollisuus miesten ominaispiirteitä koskevaan työhön, joka tehdään näkyväksi digitaalisen kerronnan eli kouluympäristöstä kertovan elokuvan avulla. Työn tavoitteena on voida kokeilla ryhmäohjaajan roolia sekä
suunnitella ja toteuttaa luova menetelmä, joka päättyy kriittiseen analyysiin ja johtopäätöksiin.
Opinnäytetyöhön sisältyvät seuraavat kysymysasettelut: Mitä kuuluu 15–17 vuotiaan teini-ikäisen pojan identiteetin kehitykseen? Miten luovaa, digitaalista tarinankerrontamenetelmää voidaan käyttää työvälineenä miehen
elämänluonteen hahmottamisessa sekä hänen minäkuvansa tukemisessa kouluympäristössä?